Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Växellåda Nissan Micra -90

Startad av 2wild · 2009-01-20 · 16 svar

2wildTrådstart
Tjena!

Jag har fått problem med vår Nissan Micra...det är endast 1:an och 2:an som fungerar på växellådan..

Någon som vet vad som kan vara fel??

Eller är det lådan som har rasat?

Tacksam för svar

/MVH Andreas
andaker1
Får du inte i övriga växlar överhuvudtaget,skulle jag gissa på att det är länkage mellan spak och låda som inte funkar.
Daxberg
@Spike 40403 wrote:
Får du inte i övriga växlar överhuvudtaget,skulle jag gissa på att det är länkage mellan spak och låda som inte funkar.


Okej..är det något som man kan kolla? eller kanske byta ut?

/Tack på förhand
andaker1
Jag vet inte hur länkaget ser ut på Micran,men det brukar vara lätt att komma åt och kolla hur & om det funkar som det ska.
Om du letar upp det under bilen(sitter troligen någon skyddsplåt eller/och damask du får demontera)och ber någon växla runt med spaken.
slirfeldt
Med viss tur kan det vara så att detta länkage som är defekt men annars är det tämligen vanligt med rasade lådor på dessa bilar med klart underdimensionerade lådor, jobbade med en sådan för ett antal år sedan och med precis samma symtom och utebliven 1:a och 2:a växeln, där var det mycket riktigt lådan som gett upp efter lite felsökning.

Men som sagt kika underifrån då någon rör växelspaken och se om/var det inte verkar röra sig bland stagen.
Daxberg
Får hålla tummarna då o hoppas =)
Jag tackar för era snabba svar..får nog boka in en tid på gör-de-själv verkstad så man kan se under bilen...
Daxberg
Jag va o testade bilen själv...var man än lägger i växeln så är det alltid 1:an när jag för spaken framåt o alltid 2:an när man för den bakåt...Vad kan ha hängt sig...borde ju inte vara själva växellådan eller? Grejjen är den att även när jag har växlen i så kan man föra spaken precis som om den e i friläge...va ju inte drygt att köra i 2:an mellan lund o malmö =) ...Någon som vet vad som e fel...verkar som om den inte vill lämna spåret som 1:an o 2:an går i...lixom att man flyttar hela o växlar i samma fast man lägger den i 5:an?
Meken
Låter som slitet länkage som Spike & Peter H tror på eftersom det känns som du har friläge i när du har växeln i .
När länkagets leder är slitna så brukar inte växelföraren på lådan hänga med vridningen i sidled.Framåt och bakåt brukar gå bra.Vissa bilar har även en fjäder(spiralfjäder,drag ) som sitter på länkaget,kan vara den som lossat/gått av ..
Daxberg
@Totte680 41084 wrote:
Låter som slitet länkage som Spike & Peter H tror på eftersom det känns som du har friläge i när du har växeln i .
När länkagets leder är slitna så brukar inte växelföraren på lådan hänga med vridningen i sidled.Framåt och bakåt brukar gå bra.Vissa bilar har även en fjäder(spiralfjäder,drag ) som sitter på länkaget,kan vara den som lossat/gått av ..


Vet du eller ni om man kan köpa länkage to bara byta ut den...? Eller sitter den inne i växellådan?
slirfeldt
Detta länkage som menas är den som sitter mellan växellådan och växelspaken och vet inte hur smidiga Nissan återförsäljarna numer är med delar till äldre micrabilar, men förut fanns iaf bland annat bussningar att skaffa där.

Här ser du lite mer hur länkaget ser ut på denna modell: https://nissan4u.com/parts/micra/el_k10/1990_2/type_20/power_train/transmission_control_and_linkage/
Daxberg
@Peter H 41114 wrote:
Detta länkage som menas är den som sitter mellan växellådan och växelspaken och vet inte hur smidiga Nissan återförsäljarna numer är med delar till äldre micrabilar, men förut fanns iaf bland annat bussningar att skaffa där.

Här ser du lite mer hur länkaget ser ut på denna modell: https://nissan4u.com/parts/micra/el_k10/1990_2/type_20/power_train/transmission_control_and_linkage/


Tjena Peter!

Kanonfin ritning...nu vet jag inte om de bara e jag som fattar noll men år alla de delar länkaget som finns på ritningen eller är det bara ett visst nummer av dem?

vill helst veta hur jag ska beskriva delen om jag ringer runt till typ nissan. mekonomen o de andra som kan tänkas ha nån del/delar?

Tacksam för svar

/MVH Andreas
slirfeldt
Att hitta dessa bussningar osv hos tex Mekonomen är i stort uteslutet då det uteslutande är original som gäller och med lite tur är dom med på noterna då man förklarar problemet för dom, om man inte hittar bättre begagnad på skroten, annars måste man kika närmare på vad som verkligen hänt och som tex vilken bussning som gett upp osv.
Meken
Finns en begagnad på bildelsbasen till årsmodell 90.Vet ej om det är samma på flera årsmodeller kanske ?
www.bildelsbasen.se
betty111
På micra k10 brister synk-navet till 3:an och 4:an. Var ganska vanligt.
Finns ett förstärkt synk-nav att köpa men då bör man vara van vid att skruva i lådor. Är man inte det så köp en beg låda.
Ricke/ex-nissanmeck
slirfeldt
Var med inne på det ett tag och visst är det relativt vanlig defekt på dessa och minns själv en sådan micra, man sprang på för symbolisk peng och där var just 3:an och 4:an borta och det var en pärs att köra hem den dom 15 milen,,,

Att riva en växellåda bör man som sagt vara rätt hemma på sådana annars är det en bättre begagnad som gäller och byta sådan är lätt på en sådan och gjorde detta med bara händerna uppefrån utan större besvär, lätta saker det där. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil