Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

växelriktare/strömomvandlare

Startad av hans-tomas12 · 2009-08-07 · 1 svar

hans-tomas12Trådstart
Hej
Tänkte sätta in en växelriktare för att få 230 v uttag i bilen. Tittat och räknat på ett par olika. Kommer fram till att om man har ett bilbatteri på 100 ampere kan man max få ut 1200 watt. Är det någon som vet om detta är korrekt? Förstår i så fall inte varför det säljs växelriktare på 3000 watt?
Hoppas på svar
MVH Conny
aw73
man kan räkna med att en dylik omvandlare har över 90% verkningsgrad
men låt oss säga 100% för att underlätta fortsatt resonemang
en omformare som man tar ut 1200Watt det blir alledes riktigt 100A vid 12V
är batteritet på 50Ah amperetimmar klara den denna belastning i 30 min innan det är tomt
men är det på 200Ah så klara den det i 2 timmar
men vill du ta ut 3000Watt så får man ta 3000/1200 = 2,5 dvs åvanstående angivna tider delat med 2,5
30 min blir 12 min 2 timmar blir 48 min

sedan kanske batteriet har en max ström som man kan belasta det med kontinuerligt
300 A närmar sig normal startmotorström för en bensinmotor

Fler trådar i Hjälpforumet Bil