Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ventilation och AC sönder, Escort 97

Startad av Helena · 2009-04-12 · 5 svar

HelenaTrådstart
Hjälp... ventilationen och AC:n har lagt av. Säkringarna är hela och det går ström fram till säkringslådan, vi har kollat med voltmeter. Vad finns det fler för säkringar/reläer/annat man kan kolla? Vad är isåfall beteckningen på dessa? Jag och min plånbok är tacksamma för tips...
/Helena, Malmö
slirfeldt
Dessa fast tidigare modeller hade tämligen stora problem med dåliga säkringslådor där många i början med byttes eller omlöddes mycket på grund av kall lödningar osv, men detta bör bara uteslutet på så pass ny bil tycker man,,,

Med ventilationen, menar du då att fläkten inte går på något läge alls? Inte ens på högsta läget som då går på "fullström"? Lyser heller inte indikeringslampan för påslagen AC? Om inte är det troligt ändå något fel i säkringslådan.
dangeany
Nix, fläkten går inte på något läge alls och ac-lampan lyser inte. Stendött.
/H
slirfeldt
Okey, i och med att inte AC lampan lyser är det troligt kabelbrott någonstans mellan dess reglage och säkringsbox, men det finns alltså spänning vid säkring nr 20 (värmefläkt 25A) och säkring 32 (AC 15A) och AC:ns relä är R17 (blå).
dangeany
Japp, säkringslådan var det. Grejen var att de bytte den till en annan, begagnad - som inte heller funkade. Så nu har de gjort nån slags förbikoppling... Det funkade iaf när jag körde hem. :) Artonhundra spänn gick det på. Tack för stöd!
/H
slirfeldt
Jo som sagt,, är det nära på 9 av 10 fall och många elfel beroende på dåliga säkringslådor,, som sedan i vissa fall brukar lösa sig med olika förbikopplingar som så är gjort i detta fall och hoppas med det att du nu har en fungerande bil ett tag till iaf. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil