Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

ventilspel

Startad av hans-tomas12 · 2009-03-02 · 1 svar

hans-tomas12Trådstart
Hej
Är det någon som vet inom vilken tolerans ventilspelet ska ligga på en MX3 Mazda, lilla v6,an, 1,8. Låter som det är dags att kolla detta.
Finns några generella råd om ventilspel?
Finns det några generella råd om åtdragningsmoment för olika skruvar/bultar i aluminiumblock?
MVH Conny
berit
Hydrauliska lyftare på den maskinen..Om det tickar mkt får man hoppas att det räcker med att byta defekt lyftare (tryckare) annars kan man ha problem med kamaxlar likväl ventilstyrningar :x

Man kan ju alltid prova en tjockare olja :l som minskar ljud
alt en tunnare olja (läs syntet) som tränger in i en igensatt lyftare lättare:q

Generellt kan man säga att mineraloljor har lättare att bibehålla oljetrycket jämfört med syntet likvärdig viskositet..:q ja det låter konstigt, läst på ngn USA-sida...dom borde ju kunna lite om olja...samma sida hävdade att mineraloljan också klarade ett högre lagertryck utan att oljefilmen brast...-det stämmer nog faktiskt.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil