Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vento med trasig luftkonditionering

Startad av UlfT · 2005-06-27 · 3 svar

UlfTTrådstart
Min VW Vento -95 har en trasig luftkonditionering. Den funkade utmärkt förra sommaren. Nu när jag känner ett behov av att använda luftkonditioneringen igen, funkar den inte. Jag vet att det kan vara oerhört dyrt att reparera en sådan sak. Men det kan ju eventuellt vara ett enkelt fel. Därför tycker jag att det kan vara en god idé att fråga om tips här. Haynes-boken för min bil, säger inte mer än att man ska lämna in bilen till en auktoriserad verkstad. Det är säkert ett bra tips om hela luftkonditioneringssystemet är i grunden paj. Men om det är någon liten löjlig smådetalj som är sönder, kanske jag skulle kunna fixa det själv, tänkte jag. Därför undrar jag om det är någon här som har några tips om enkla saker som kan ha gått fel, när luftkonditioneringen inte fungerar.

Lampan bakom AC-knappen lyser när man trycker in den. Men det kommer ingen kalluft. Jag kan inte heller höra om ljudet ändrar sig av någon fläkt eller liknande, när jag trycker in den knappen. Om det gick att höra något sådant tidigare, vet jag inte eftersom jag inte tänkte på att lägga märke till det när AC:n fungerade. Den vanliga kupéfläkten funkar.
marie_h
Min gissning är att kylmediet har läckt ut och då kopplas inte kompressorn in. Det sitter några givare på rören och en av givarna har till uppgift att kolla att freontrycket är tillräckligt högt för att kompressorn skall startas.

En påfyllning får man nog billigast på nån firma som sysslar med kylanläggningar. Bilverkstäder däremot tenderar att bli ganska dyra...
Oljan
Så nya bilar som -95 använder inte freon i systemet utan R134A (tror jag det hette) Men det kan mycket väl vara så att något rör eller så är trasigt, Närmaste kylfirma brukar kunnna hjälpa till och läcksöka osv betydligt billigare än WV verskäderna.

Rekomenderar en AC MOTION 1 gång i månaden där du statar AC kompressorn och låter den kyla max en stund (funkar inte vid mindre än 0 grader (i alla fall på SAAB) DÅ hindrar man att AC komponenterna pajar. Gör detta på vintern och sommaren.
crew
Kolla på den här länken och titta under mektips, AC från A-Ö.
https://www.autopower.se/

Fler trådar i Hjälpforumet Bil