Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

vevhusventilation ???

Startad av johan · 2002-11-19 · 7 svar

johanTrådstart
En liten fråga bara , det kommer upp en smet i luftburken ser ut som gröt , att det är vatten i oljan de vet jag om , men varför trycker den ut oljan denna vägen såkallad vevhusvetilation , vad kan detta bero på ???

johan
gnlg
Normalt motorslitage, många kallstarter, mm

Har du glykolvatten i oljan?
beolover
svar ja de är glykol i vattnet , ja vet om att toppackningen är dålig :x
gnlg
Då skulle jag starkt avråda dig från att köra med bilen innan du fixat den, vatten i oljan är inte så farligt, men glykolen letar sig in till lagren och sköljer bort oljefilmen med totalhaveri som följd.
(Av samma anledning bör man noga skilja på oljekannor och glykolkannor, även om man sköljer ur dem)
Bozzle
På de flesta bilar som är lite äldre så blir det sådan smet mer eller mindre beroende av vad det är för årstid. Tuta & kör.
Tobbe
Jag hade samma problem på min Audi 80, men den drack inget kylarvatten..............inget vatten i oljan heller ....i alla fall inget som syntes när jag byta olja....så alltid är det nog inte säkert att det är nått sånt fel...
gnlg
Fnudi wrote:
På de flesta bilar som är lite äldre så blir det sådan smet mer eller mindre beroende av vad det är för årstid. Tuta & kör.

Smeten i oljelocket blir på en gammal bil men läckande toppackning bör man inte köra med.
AndersJ
Om problemet med började när det blev lite kallare ute så kan orsaken vara att det har frusit i vevhusventilationens slangar. Då trycker motorn ut olja med ordentlig kraft, prova att rengöra slangarna. Lite vit gegga vid oljepåfyllningen är ingen fara men är det vatten i oljan är det ju lite värre.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil