Hej! Jag köpte en Saab 900i 16V combicoupé -89 igår och jag har några frågor. Jag har tidigare haft en Saab 900C med Pierburgförgasare så det är lite nytt med insprutingssystem för mig.
Problem 1: Ratten vibrerar när jag ligger i tex 4an och under acceleration når precis över 2000rmp sedan slutar det och den går hur jämt och fint som helst. Samma sak vid de andra växlarna samma varvtal fast annan hastighet.
Vad kan det vara? Drivknut, motorfäste, obalans?
Har inte hört några "klickljud" vid fullt rattutslag och krypkörning.
Problem 2: Han som jag köpte den av hade senast han anväde bilen blivit bogserad hem för att den inte startade. När jag skulle starta den så gick den igång utan problem men den ökade inte varvtalet när jag gasade. Efter 2 min tomgång gick det att varva den och den gick utan problem förutom att den vid visst varvtal med gasen i botten slutade att accelerera. Släppte man upp gasen något så började den accelerera igen.
Har kört med den idag och den startade utan problem och det gick att varva den med en gång.
Engine Check lampan ger inget felmeddelande. Det jag uppmärksammat är att det kommer ett litet skrammlande ljud innefrån kupén, ungefär som när ett avgasrör vibrerar. Utifrån låter den som ett svagt ihållande pipande ljud vid tanken.
Bensinpumpen kanske? Eller hur yttrar sig det när styrdonet till lufttemperaturmätaren är defekt? Kan det vara det?
Jag har försökt att söka här på forumet men det är svårt eftersom den söker på varje enskilt ord.
Tack på förhand!
Problem 1: Ratten vibrerar när jag ligger i tex 4an och under acceleration når precis över 2000rmp sedan slutar det och den går hur jämt och fint som helst. Samma sak vid de andra växlarna samma varvtal fast annan hastighet.
Vad kan det vara? Drivknut, motorfäste, obalans?
Har inte hört några "klickljud" vid fullt rattutslag och krypkörning.
Problem 2: Han som jag köpte den av hade senast han anväde bilen blivit bogserad hem för att den inte startade. När jag skulle starta den så gick den igång utan problem men den ökade inte varvtalet när jag gasade. Efter 2 min tomgång gick det att varva den och den gick utan problem förutom att den vid visst varvtal med gasen i botten slutade att accelerera. Släppte man upp gasen något så började den accelerera igen.
Har kört med den idag och den startade utan problem och det gick att varva den med en gång.
Engine Check lampan ger inget felmeddelande. Det jag uppmärksammat är att det kommer ett litet skrammlande ljud innefrån kupén, ungefär som när ett avgasrör vibrerar. Utifrån låter den som ett svagt ihållande pipande ljud vid tanken.
Bensinpumpen kanske? Eller hur yttrar sig det när styrdonet till lufttemperaturmätaren är defekt? Kan det vara det?
Jag har försökt att söka här på forumet men det är svårt eftersom den söker på varje enskilt ord.
Tack på förhand!