skeva bromskivor?? Om bromsen ligger an så blir de till slut skeva av värmen som blir. Har likadant på min Opel omega -89. Ska ta mig i kragen o byta bromsarna.
Hej,
Har en opel tigra som skakar rätt mkt, kanske vanligt med denna bilen när man kör i 130,140km/h. Rätt mkt vindljud också, vindljudet kan jag säkert ordna med kuddar och asfaltsplattor. Men att den skakar så att inredningen rör på sig, har väl att göra med att stötdämparna är stenhårda, skulle bilen gå mjukare i 140 om man byter till mjukare dämpare måntro ? är det värt det? vad kostar stötdämpare? och arbetet? några tips på hur jag kan göra bilen tystare, vägljudet är okej, kan jag leva med, men går ju att ljudisolera en del.
*uppdatering*
hjulen har jag balanserat ett flertal gånger för att vara extra säker, kan ju inte vara dom. Men jag märkte idag att när jag gjorde en hård bromsning så började ratten skaka en del.. märker också om jag kör på ojämn väg så skakar ratten också. På tomgång skakar ratten också, fast inte på samma sätt utan normalt kan man kanske säga. Obalans i drivaxel? jag har känt på hjulen upphissade och allt kändes rätt hårt. Märkte dock att främre bromskivor låg på lite när jag snurrade skivan, men det är kanske normalt? typ snurrade ett halvt varv, så bromsade dom lite på något ställe.
Har en opel tigra som skakar rätt mkt, kanske vanligt med denna bilen när man kör i 130,140km/h. Rätt mkt vindljud också, vindljudet kan jag säkert ordna med kuddar och asfaltsplattor. Men att den skakar så att inredningen rör på sig, har väl att göra med att stötdämparna är stenhårda, skulle bilen gå mjukare i 140 om man byter till mjukare dämpare måntro ? är det värt det? vad kostar stötdämpare? och arbetet? några tips på hur jag kan göra bilen tystare, vägljudet är okej, kan jag leva med, men går ju att ljudisolera en del.
*uppdatering*
hjulen har jag balanserat ett flertal gånger för att vara extra säker, kan ju inte vara dom. Men jag märkte idag att när jag gjorde en hård bromsning så började ratten skaka en del.. märker också om jag kör på ojämn väg så skakar ratten också. På tomgång skakar ratten också, fast inte på samma sätt utan normalt kan man kanske säga. Obalans i drivaxel? jag har känt på hjulen upphissade och allt kändes rätt hårt. Märkte dock att främre bromskivor låg på lite när jag snurrade skivan, men det är kanske normalt? typ snurrade ett halvt varv, så bromsade dom lite på något ställe.