Vid start small det kring batteriet och strömmen dog

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23241
    Roffetheone
    Deltagare

    Hej! Kanske någon erfaren MC-mekare kan ge mig ett tips. Jag har en Honda Shadow VT600 1996 årsmodell. Häromdagen när jag tryckte på startknappen tände den till två ggr, sedan small det till under sitsen där batteriet sitter och allt blev strömlöst. Inge lyse, ingen tändning. Jag kollade säkringarna och alla var hela.

    Jag satte i ett Biltema batteri för två år sedan och de ska vara underhållsfria. Hojen har gått kanon i två år. Tror ni som jag att det är batteriet som har pajat eller är det någon annan väsentlig del i motorn som kan förorsaka liknande effekter?

    Jag vet att jag ska kolla batteriet så anledningen till att jag frågar här är om det är självklart och jag bara kan köpa ett nytt och ta med mig för att sätta i. Hojen står några mil bort så därför kanske jag kan spara en resa om jag satsar på rätt fel direkt.

    P.S. vad kan få ett batteri att explodera? Är det vanligt att MC-batterier går sönder på detta vis? Är det någon annan del i motorn jag också borde undersöka?

    Tacksam för goda råd!

    Roffe

    #82470
    slirfeldt
    Deltagare

    Har aldrig hört talas om detta fenomen om det nu är batteriet som nu exploderat. Tror i fallet det snarare är att motorn baktände då det med kan smälla till rätt duktigt från insuget som med sitter under sadeln.
    Skumt bara att allt blev strömlöst så en titt hur batteriet verkligen mår är det enda rätta i felsökningen… Har själv uteslutande använt mig av just biltemas underhållsfria batterier även till egna hojarna utan minsta problem.

    #82503
    Anonym
    Inaktiv

    Köpte nytt batteri och satte i. Hojen går perfekt nu. Mätte drygt 14 V med multimetern då motorn var igång. Då är väl laddningsregulatorn ok? Måste man ladda fullt ett nytt batteri eller är det bara att köra på? Hur länge måste man köra för att batteriet ska bli fulladdat?

    #82538
    slirfeldt
    Deltagare

    Kul med snabba smidiga lösningar,, visst det är helt okey laddning med dessa 14 Volt så fungerar laddsystem. Nej med dagens batterier är behovet att förladda inte nödvändigt om sedan inga startproblem osv förekommer…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng