Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vilken olja rekomenderar ni?

Startad av Tobbe · 2002-04-21 · 16 svar

TobbeTrådstart
Hejsan, nu var det dax för olja o filter byte och undrar vad ni rekomenderar? Gärna en som inte "geggar" sig så lätt. Jag har nämligen problem med att det samlas gul gegga i slangen mellan toppkåpan o luftburken. :l

Vad rekomenderas av hel el delsyntet och mineral :q Vad funkar bäst?

Jag har funderat på Castrol GTX Magnatec som de gör reklam för nu, kan de va nått?

Kärran är en Audi 80 1,8s -87
CarMan
Du ska välja den viskositet som står i boken!

Geggan du pratar om är oljerök blandad med kondens vatten = normalt
gnlg
Numera andvänder man nästan uteslutande hel eller delsyntet, Helsynteten är lite tunnare och kan på äldre motorer ge lågt oljetryck men en 87:a går bra på båda.
Vad det gäller märke så ska man inte välja den billigaste oljan (typ Biltema). Mobil, Castrol, BP eller liknande är att föredra.
Påståendet att Magnatec-oljan är den enda som smörjer från start är fel, alla de bättre oljorna är jämförbara.
Lika viktigt som oljan är oljefiltret, köp ett bra filter så vet du att det renar bra och länge, Biltema har fått stå för ett antal motorbyten sedan deras oljefilter har separerat och fastnat i oljekanaler med motorhaveri som följd.
Krister Lindholm
På Biltema köper man stekpanna & trädgårdsstolar, inte bildelar.

Köp en märkesolja som har den viskositet som din motor kräver enl boken. Jag kan rekommendera Sunocos oljor dels med tanke på att jag säljer dom & dels med tanke på att jag kör på dom i både bil & mc.
Det spelar mycket liten roll vem som tillverkat oljan så vem som helst av de kända märkena duger gott till en vanligt personbil!
Bozzle
Ett litet tips ! Om kamaxeln ligger i ett `bad´av olja använd helsyntet,
om kamaxeln går helt fritt från olje`bad´ använd en mineral eller en delsyntet olja. Detta med olje badet gäller iförsta hand vid kall start.
Hel syntet rinner av motor detaljer mycket fortare men lämnar dock en tunn olje film.
Tobbe
CarMan wrote:
Du ska välja den viskositet som står i boken!

Geggan du pratar om är oljerök blandad med kondens vatten = normalt

Normal skulle jag väl inte vilja hålla med om att det är, efter några hundra mil så är slangen så igensatt o bilen går knappt. Så jag måste med jämna mellanrum ta av luftburk o slang o rensa allt nogrant o sen kan man köra några hundra mil till :OO Smått irriterande...
herrmanhedning
Inte för att jag kan hjälpa dig men hur yttrar sig det att slangen sätts igen?
Tobbe
henrikjennifer wrote:
Inte för att jag kan hjälpa dig men hur yttrar sig det att slangen sätts igen?

Kopierat ett inlägg som jag skrev när jag inte visste vad som var fel, :

"Min bil hackar, den börjar mått med lite knappt märkbara ryck för att bli värre, till sist rycker den mycket fram o till baka. När man stannar o skall köra igen kommer den knappt iväg, plattan i mattan o den värvar knappt upp, man håller full gas o den plödrar accelererar sakta.Tvekar grymt. Motorn är då kraftlös. Det gör det aldrig direkt vid kallstart utan alltid efter en stunds körning när den kommit över ca 60grader. Det började efter att jag hade kört "clener" i tanken som skulle rensa bränslesystemet. (Clenanern är slut för ett par tankar sen) Jag vill ju tro att det är skit i förgasaren men varför gör den då det endast efter en stunds körning??

Jag bytte bränslefilter o luftfiltert igår, då såg jag även nån gegga i luftburken i ett hål, inte hålet ner till förgasaren utan ett annat mindre vad kan det vara, kan det ha med ryckande att göra?

Bilen är en Audi80 1,8 motorn med förgasare o manuell choke....Tacksam för hjälp "
[/quote]
herrmanhedning
Oki, tackar! Ja då är det inte det som är fel (såg du hade skrivit i min tråd oxå)!
LISA61
Kolla av vad din bil ska ha på: javascript:openWin('https://www.ew2.lubesinfo.com/login.asp?sc=1215') OBS! Aktivera popupfönster när frågan kommer, om den kommer.
FreeZer
...sanningen står att finna i instruktionsboken!
Välj API-klass (kravspec och "kvalitetsstämpel") samt viskositet (SAE xW-y) enligt tillverkarens krav.
I övrigt kan du välja mellan att tömma plånboken genom att köpa något "fancy" (och inhösta hånskratt från de direktörsrum där vinsten hamnar) eller välja en lågprisolja - din bils hållbarhet och bränsleförbrukning kommer INTE att påverkas så att det är mätbart ens med de finaste instrument!

Självklart mörkar de flesta leverantörer om vad som är vad men en sak kan du vara väldigt säker på: Den olja som säljs billigt av till exempel Biltema försäljs också under annat namn och med en helt annan prislapp.

En väldigt viktig grundregel när det gäller fordonsteknik är att vara VÄLDIGT ifrågasättande gentemot "förståsigpåare", svartkonstare, hokuspokus-troende och självutnämnda experter. Det räcker väldigt bra att följa tillverkarens rekommendationer kombinerat med sunt förnuft!
FreeZer
Tobbe wrote:
Normal skulle jag väl inte vilja hålla med om att det är, efter några hundra mil så är slangen så igensatt o bilen går knappt. Så jag måste med jämna mellanrum ta av luftburk o slang o rensa allt nogrant o sen kan man köra några hundra mil till :OO Smått irriterande...

...behöver inte en finare/dyrare/bättre olja utan den behöver lagas! Visst ska den ha ny olja men du måste också hitta felet - det ligger någon annanstans än i oljan!
Stort läckage förbi kolvarna eller rejäl bensinspädning av oljan eller kylvätska som tränger ner eller också katastrofalt låg drifttemperatur.
Börja med ett kompressionsprov för att hitta den bakomliggande orsaken.
wicke
hakanrode wrote:
Numera andvänder man nästan uteslutande hel eller delsyntet, Helsynteten är lite tunnare och kan på äldre motorer ge lågt oljetryck men en 87:a går bra på båda.
Vad det gäller märke så ska man inte välja den billigaste oljan (typ Biltema). Mobil, Castrol, BP eller liknande är att föredra.
Påståendet att Magnatec-oljan är den enda som smörjer från start är fel, alla de bättre oljorna är jämförbara.
Lika viktigt som oljan är oljefiltret, köp ett bra filter så vet du att det renar bra och länge, Biltema har fått stå för ett antal motorbyten sedan deras oljefilter har separerat och fastnat i oljekanaler med motorhaveri som följd.

Konstigt då att det är precis samma olja som mackarna säljer i biltemas dunkar. Nämligen Castrol olja fast med Biltemas logga. Jag känner leverantören som levererar oljan till Biltema o Det är Castrol Olja. Tjaffset om att man inte ska köpa varken bromsar eller oljor eller annat i bilväg är bara skitsnack från folk. Men hej har man så gott om pengar så köp på märkesaffären då men vi vanliga medelsvensson som inte har råd fortsätter köpa på biltema o får samma kvalitet på grejerna men till betydligt billigare pris o får pengar över till annat också.
Tina Turner
Vill bara rätta om oljan hos biltema. Det är Mobil i uddevalla som gör den. Har kört den i många år med min lastbil. Alltså Biltema olja. De (mobils arbetare) påstår att det är samma olja (biltema) som deras eget märke.
Magnus
savanna
Jag har hört att MOBIL 1 (one ) men det var mååånga år sen
också kan köpas via lantmännen och då heter den spectra

( också från en källa i uddevalla ) men det var mååånga år sen , som sagt

Fler trådar i Hjälpforumet Bil