Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vilken olja?

Startad av 3ttan · 2007-06-05 · 4 svar

3ttanTrådstart
Vilken motor olja ska jag ha i min ford sierra 2.0ohc?
Ludde_57
I princip vilken som helst ( möjligen undantaget den som säljs på Rusta, ica... )
Köp den som passar din ekonomi. Huvudsaken är att du byter olja relativt ofta, säg vid 500/750 mils intervall. Fords OHC motorer har en benägenhet att becka igen i oljekanalerna till toppen, med kamproblem som följd.
Jolt
ok. har en olja hemma. Visco 3000 10W-40 syntetiskt. då slår jag i den.

tack för snabbt svar:)
aw73
ford (Fix Or Reapair Daily) har brukat ha känsliga kammar var man ej bör använda helsysntet
lämpligtr är en mineral eller halvsyntet viskositet 10W40 eller 15w40 likn.
slirfeldt
Den oljan duger mer än väl,,,

"gärna ford på våran gård" :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil