Vill ej varva?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14393
    Christer52
    Deltagare

    Är bilen för snålt inställd om bilen inte vill varva ut?
    Besiktade idag med CO 0,7 (3,5)

    Audi 100 Cc -86

    #63614
    slirfeldt
    Deltagare

    Svårt att säga så här och hur var lambdavärdet som säger mer hur bränsle blandningen registreras,, den varvar inte ens ut på frihjul heller?

    #63621
    Trott
    Deltagare

    Det är en gammal bil -86:a utan lamba.
    Spelar ingen roll om det är friläge eller vid körning
    men går bättre när den är kall.
    Ps. Kanske lite mer ojämna varv i friläge.

    #63623
    aw73
    Deltagare

    är det keihinförgasare ?

    #63639
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo en rengörning/blåsning av förgasaren kan vara läge då tex högfartmunstycket kan vara delvist igensatt, låter som klart detta,,

    #63640
    Trott
    Deltagare

    Det är K-jet på den.

    #63641
    aw73
    Deltagare

    denna gång känner jag igen
    kan det vara styrtrycksventilen som släpper på för högt tryck till mängdmätarens mitt ?
    prova att felsöka denna genom att lossa på kontakstycket för att se om du kan köra länge sträcka innan felet uppträder denna sitter troligen på topplocket
    bränslepumpen ??
    skaffa eller låna en handbok för detta system och felsök

    https://lafri.se/product.asp?product=8961

    #63645
    Trott
    Deltagare

    @a128 53474 wrote:

    denna gång känner jag igen
    kan det vara styrtrycksventilen som släpper på för högt tryck till mängdmätarens mitt ?
    prova att felsöka denna genom att lossa på kontakstycket för att se om du kan köra länge sträcka innan felet uppträder denna sitter troligen på topplocket
    bränslepumpen ??
    skaffa eller låna en handbok för detta system och felsök

    https://lafri.se/product.asp?product=8961

    Styrs styrtrycksventilen av något i toppen?
    Kan man då lägga någon distans imellan.

    #63646
    aw73
    Deltagare

    @Christer52 53479 wrote:

    Styrs styrtrycksventilen av något i toppen?
    Kan man då lägga någon distans imellan.

    ja av värmen som motorn avger och den elektriska uppvärmingen som du ska prova att koppla bort, du kan ju skruva bort den och lägga åt sidan i nästa fas

    #63648
    Ludde_57
    Deltagare

    Är det ett K-jet insprutningssystem så kan CO halten påverka varvvilligheten vill jag minnas från granadatiden.

    Styrtrycksventilen kan delas på mitten, och återmonteras med antingen brickor mellan halvorna ( 1 per skruv ) eller en egenhändigt gjord packning.

    På många styrtrycksventiler sitter det en “fingerborg” på undersidan, några har öppen justering från början. Borra ett hål mitt i “fingerborgen stort nog för en insexnyckel, sedan kan du själv justera ditt styrtryck.

    Laborerade med detta på några 2,8i granador som etanolkonverterades, och skillnaden i motorgång var stor när man hittade rätt inställning tillsammans med vanlig CO-haltsjustering.

    Du bör OHM-mäta styrtrycksventilen innan du arbetar vidare med den, mycket kan ha hänt med den på 25 År…

    #63649
    Trott
    Deltagare

    @Anders P 53482 wrote:

    Är det ett K-jet insprutningssystem så kan CO halten påverka varvvilligheten vill jag minnas från granadatiden.

    Styrtrycksventilen kan delas på mitten, och återmonteras med antingen brickor mellan halvorna ( 1 per skruv ) eller en egenhändigt gjord packning.

    På många styrtrycksventiler sitter det en “fingerborg” på undersidan, några har öppen justering från början. Borra ett hål mitt i “fingerborgen stort nog för en insexnyckel, sedan kan du själv justera ditt styrtryck.

    Laborerade med detta på några 2,8i granador som etanolkonverterades, och skillnaden i motorgång var stor när man hittade rätt inställning tillsammans med vanlig CO-haltsjustering.

    Du bör OHM-mäta styrtrycksventilen innan du arbetar vidare med den, mycket kan ha hänt med den på 25 År…

    Är det något visst OHM-tal eller bara resistans?
    CO-skruven skruvar man den till höger eller vänster för att öppna?

    #63652
    Ludde_57
    Deltagare

    Kontakten bör ha ett givet värde, vilket vet jag inte.
    Men de begagnade som jag mätte upp varierade en hel del i värde och också funktion/bränsleförbrukning.

    Åt vilket håll man skruvar har jag alltid svårt att minnas, men jag tror du skruvar moturs för att sänka och medurs för att höja CO halten på K-jet insprutet.

    #63659
    Trott
    Deltagare

    @Anders P 53489 wrote:

    Kontakten bör ha ett givet värde, vilket vet jag inte.
    Men de begagnade som jag mätte upp varierade en hel del i värde och också funktion/bränsleförbrukning.

    Åt vilket håll man skruvar har jag alltid svårt att minnas, men jag tror du skruvar moturs för att sänka och medurs för att höja CO halten på K-jet insprutet.

    Det är väl insex skruven i mängdgivaren?

    #63661
    Ludde_57
    Deltagare

    CO-skruven ( insexfattning ) är placerad i ett litet hål mellan luftmängdmätaren och bränslefördelaren. Skruven påverkar armen mellan dessa, och ej bränslet direkt.

    #63662
    aw73
    Deltagare

    du ska ingentligen ej röra några inställningsskruvar ,risken är bara att det blir ännu mera tokigt
    utan felsöka som innan för lokalisera felet
    genom att koppla bort kontakstycket så ger värmeelementet i styrtryckventilen ej något värme och den blir då ej varm förrens motorn blir det utvändigt
    om du får en fördröjning innan den går illa är är det att gå på nästa steg dvs. ta bort den fysiskt från toppen/motorblocket så att den ej blir varm
    och en ny provvända

    värmeelementet i ventilen är just för att motorn blir driftvarm innan kylarvätskan alt. motorn blir det utvändigt

    den är konstruerad så att trycket på inloppet på denna ventil ska öka ju varmare motorn är vilket gör att kolven i mängdmätaren motas för mindre bränsle

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?