Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

visslande/vinande generator

Startad av danielm71 · 2007-04-18 · 8 svar

danielm71Trådstart
Köpte en Golf -98 med 1.8 litersmotorn igår. Tänkte inte på det när jag körde hem men märkte det i morses. Det viner/visslar/tjuter från generatorn. Det låter inte riktigt som remljud utan ett mer visslande ljud som verkar komma från generatorn (Bosch). Någon som har någon aning? Kan det vara lagren i generatorn. Kostsamt?

Daniel
slirfeldt
Mycket troligt är det lagret/ena som är slut, pröva gärna med remmen avplockad och snurra för hand om du kan höra/känna oljud/glapp och i regel är dessa lager utbyttbara till inte allt för stora slantar.

Kontakta en bilelektrisk firma så fixar dom detta snabbt och laddar den sedan som den skall är det en klar investering att fixa till lagren.
2smarty
@Peter H 21516 wrote:
Mycket troligt är det lagret/ena som är slut, pröva gärna med remmen avplockad och snurra för hand om du kan höra/känna oljud/glapp och i regel är dessa lager utbyttbara till inte allt för stora slantar.

Kontakta en bilelektrisk firma så fixar dom detta snabbt och laddar den sedan som den skall är det en klar investering att fixa till lagren.


Pratde lite med en bilekektriker. Han trodde på att det kunde vara nått med diodbryggan.Eller att det hade blivit fasvänt på något sätt. Visst går det att byta bara bryggan?
slirfeldt
För att veta mer exakt felorsaken måste man låta mäta upp den, men skulle det vara diodbryggan som är defekt så är även denna i dom flesta fall löst utbyttbar. Har själv aldrig varit med om detta som orsak till vinande/tjut, där det på merparten av mig fixade varit just defekta lager då dom i övrigt laddat bra.
2smarty
En bilmek sa att det kunde vara remmen som var för hårt spänd också! Troligt?
slirfeldt
Nja det ser jag som mindre troligt,, men visst pröva att med tummen mitt på trycka ned remmen, som då ska svikta någon centimeter och kännas "lagom".
Maja
@danielm71 21557 wrote:
En bilmek sa att det kunde vara remmen som var för hårt spänd också! Troligt?


När du spänner en rem, så ska den spennas så mycket att när den hänger rak mellan 2 remhjul, så ska du kunna trycka ner remmen 2 cm.. där är den passligt spend..
Angående bryggan, den ska nog gå att byta.. jag bytte kolen senast idag i min generator... och jag passa på samma gång att fråga om diodbryggan och den gick hur bra som helst att byta skillt.. bara de att jag måsta beställe den då =)
//Micke
2smarty
Om det skulle vara lagren, hur hårt sitter dom? Jag har plockat isär en valeo-generator tisdigare och bytt kol men det var några år sen..
slirfeldt
Ja en remm skall varken spännas för hårt eller för löst,,,
jo dom flesta bryggor är löst utbyttbara,, vidare är det densamma med dom flesta lager i sådana är inte hundra på hur det är med Bosch som det troligt sitter i din, men på dom många tex Denso (japanare) jag renoverat sitter lagren bra till och går bra att byta med vanliga verktyg.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil