Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vit rök och ibland går bilen ojämt

Startad av stevo · 2010-05-14 · 11 svar

stevoTrådstart
Bilen det gäller är en Hyundai Accent 1,5 -98

Och i bland så svarar den inte riktigt vid gaspådrag när jag håller tex 50km utan man måste släpa lite på gasen och gasa lite försiktigt då går det bra.

Nästa fråga är att jag tycker att den vitröker lite oxå ,har kollat kylar vatten men den drar inte något vatten i allafall vad kan det vara för fel?
Kan det ha något att göra med ventilkåpspackning behöver bytas då det börjar bli lite olje kladd runt om och bör man byta den vad kan hända annars?

Tacksam för svar!

Edit Fel av mig det är ventilkåpspackning och inte Topplockspackningen
rille 9000
Tjena!

Tänkta höra vad man bör tänka å om man skall byta Ventilkåpspackning på en Hyundai Accent -98?

Har aldrig gjort det förut men tänkte göra det själv ser inte så svårt ut några bultar som skall skruvas bort bara!:h

Kom gärna med tips!

EDIT Ändrat skall vara Ventilkåpspackning inte topplockspackning!
joose
Bara!!, hoppas du har en bilfirma eller Biltema att skaffa vertyg i från???
Man ska roppa hej fören man är över bäcken?
landy88
@Åsa-Nisse 57951 wrote:
Bara!!, hoppas du har en bilfirma eller Biltema att skaffa vertyg i från???
Man ska roppa hej fören man är över bäcken?

Och köpa en Haynes manual, om man aldrig har gjort det förrut är manualen mycket viktig.
rille 9000
@Åsa-Nisse 57951 wrote:
Bara!!, hoppas du har en bilfirma eller Biltema att skaffa vertyg i från???
Man ska roppa hej fören man är över bäcken?


Verktyg har jag redan då det är vanliga pinbultar så går det bra med hylsnyckelsats ,, okej kanske inte är så "bara" men vad bör man tänka på innan man lyfter av toppen?
landy88
@stevo 57953 wrote:
Verktyg har jag redan då det är vanliga pinbultar så går det bra med hylsnyckelsats ,, okej kanske inte är så "bara" men vad bör man tänka på innan man lyfter av toppen?

Att köpa hem en kamremsats med spännare och allt, ha en momentnyckel och manual så man vet hur kammen skall monteras, hur mycket moment alla bult ska dras med och en del annat.
rille 9000
@Preben F. 57954 wrote:
Att köpa hem en kamremsats med spännare och allt, ha en momentnyckel och manual så man vet hur kammen skall monteras, hur mycket moment alla bult ska dras med och en del annat.


Skrev fel! menar ventilkåpspackning!:OO
landy88
@stevo 57956 wrote:
Skrev fel! menar ventilkåpspackning!:OO


Då är det inget märkvärdigt, bara du köper hem packningen löser det sig nog.
Nitrogen
Är du säker på att det är topplockspackningen? Vanligt att det är ventilkåpspackningen. Om det nu är toppackningen så kan det ju vara där det trycker in lite olja till förbränningsrummet. Kolla stiften. Om det är så, så skall du inte köra för mycket, katalysatorn kan gå slut. Ganska troligt att det kan påverka gången i din bil, då det blir skumma avgasvärden och lambdan löper amok.
slirfeldt
Kan visserligen vara topplockspackningen som är på gång och detta avslöjas i regel med ett kompressionstest och/eller tryckprovning av kylsystemet, och är det som sagt oljerester utmed motorn och i regel fån skarven till ventilkåpan är det med som sagt mera nämda ventilkåpspackning som är i behov av byte.

Annars med vitröken är det rätt vanligt fenomen vid kallastart och vid lite fuktigare väder, men vid varmkörd motor bör det inte förekomma mer märkbar sådan och med frisk motor.
slirfeldt
Precis och ja det är ju "viss" skilnad mellan att byta en topplockspackning och en ventilkåpspackning,,, och detta ror du säkerligen lätt i land med utan större problem med att byta ventilkåpspackningen. :-)
rille 9000
Tack för svaren ni har helt rätt det är Ventilkåpspackningen det är lite oljekladd runt.! kollade oljan och den låg lite under minimum på stickan dock så har jag inte kollat den sedan jag gjorde oljebytet förra våren(vilket man skall göra oftare slarv av mig) ska fylla på med lite mineralolja som jag har kvar!

Det jag skall göra med i helgen är oljebyte,filter och kolla stiften kan vara dom som spökar då bilen gått lite skumt i bland!

Måste även passa på och berätta att det hänt mig två gånger på cirka ett år när jag legat i 110km att bilen ryckt till (tappat kraft) och att Engine lampan blinkat men sedan gått som vanligt det hela va typ bara i en secund!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil