Zzebastian_bergTrådstart2004-01-28Hmm.. lite mer problem... ;)
När jag kör med bilen, och även på tomgång, kommer det ut vit rök ur avgasröret, även fast bilen är varm... och det ser jag inte att ngn annan bil gör..?? Är det för att det är vatten i motorn? Vad gör man för att åtgärda?
Ford Escort -93 1.8 16V....
zebastian_berg wrote:
Hmm.. lite mer problem... ;)
När jag kör med bilen, och även på tomgång, kommer det ut vit rök ur avgasröret, även fast bilen är varm... och det ser jag inte att ngn annan bil gör..?? Är det för att det är vatten i motorn? Vad gör man för att åtgärda?
Ford Escort -93 1.8 16V....
Vit rök är vatten, kan vara gammalt kondensvatten i nån ljuddämpare. Om det inet är så att det försviner, för då kan det vara en topplockspackning
Zzebastian_berg2004-01-28 · #
CarMan wrote:
zebastian_berg wrote:
Hmm.. lite mer problem... ;)
När jag kör med bilen, och även på tomgång, kommer det ut vit rök ur avgasröret, även fast bilen är varm... och det ser jag inte att ngn annan bil gör..?? Är det för att det är vatten i motorn? Vad gör man för att åtgärda?
Ford Escort -93 1.8 16V....
Vit rök är vatten, kan vara gammalt kondensvatten i nån ljuddämpare. Om det inet är så att det försviner, för då kan det vara en topplockspackning
Så du menar att om det försvinner ibland, så är det topplockspackningen? Och, isf, är det svårt att byta den?
EDIT >> Eller kan det vara av den enkla anledningen att min kat/sond antagligen är trasig(a) och för att det är en läcka ngnstans på avgassystemet?
Om du förlorar kylvätska och/eller har avgaser/olja i kylvätskan så är det antingen topplockspackningen som gått sönder eller än värre, spricka i toppen.
Vintertid kan de flesta bilar "ryka" lite konstigt då det är kallt, det kan inte vara det tror du ?
Zzebastian_berg2004-01-28 · #
Anders P wrote:
Om du förlorar kylvätska och/eller har avgaser/olja i kylvätskan så är det antingen topplockspackningen som gått sönder eller än värre, spricka i toppen.
Vintertid kan de flesta bilar "ryka" lite konstigt då det är kallt, det kan inte vara det tror du ?
Nja, jag vet inte.. men jag har observerat andra bilar och sett att dom flesta inte ryker alls... men min gör ju det, även fast den är varm som sagt... men jag kan ju ha fel... dessutom tycker jag att bilen drar lite väl mycke soppa... jävla skitbil... X(
zebastian_berg wrote:
Anders P wrote:
Om du förlorar kylvätska och/eller har avgaser/olja i kylvätskan så är det antingen topplockspackningen som gått sönder eller än värre, spricka i toppen.
Vintertid kan de flesta bilar "ryka" lite konstigt då det är kallt, det kan inte vara det tror du ?
Nja, jag vet inte.. men jag har observerat andra bilar och sett att dom flesta inte ryker alls... men min gör ju det, även fast den är varm som sagt... men jag kan ju ha fel... dessutom tycker jag att bilen drar lite väl mycke soppa... jävla skitbil... X(
Kör du mycke kort körningan sammlar den bakre ljuddämparen på sig mycke kondensvattan & det blir du inte av med i första taget
Zzebastian_berg2004-01-29 · #Hmm... du kan ju ha rätt... jag bor ju i stan och kör oftast korta sträckor.. som längst 2 mil åt gången... är det tillräckligt kort för att det ska kunna samlas vatten i dämparen?
Vad tror ni om den lite höga förbrukningen då? Har bytt stift iaf... så det kan ju vara om katten är trasig... och kanske att sonden har pajat... kan luftfiltret oxå spela en roll?
Korta körningar = dålig arbetstemp = hög förbrukning. Prova och kör en längre sträcka och kolla förbrukningen !