DDaCapoTrådstart2008-10-08Efter träget letande i flera dagar hittade jag detta forum och hoppas på mera sakunnig hjälp från er forumrävar.
Har just inhandlat en gammal skattebefriad Volkswagen LT31-77a med husbilsinredning. Gillar den skarpt och tänkte stuffa runt på vägarna i sommar.
Men! Det sitter en Audi 2.0, 4 cyl, 55kw bensinare med solexförgasare i den.
Jag har "Googlat" utan framgång som en galning för att hitta lite mera information om den motorn och om det går att konvertera den till insprutning och vilken insprutning från skroten jag kan använda?
Dessutom undrar jag om det går att sätta en femväxlad låda på motorn? Sitter en ganska lågt växlad 4växlad låda som orginal.
Kanske ni har andra förslag som verkar vettigare, såsom byte av motor till..?
Skruva på en ny bil på nummerplåten kanske? :e
Byt till en porschemotor :)
Tror faktiskt att motorn från gamla 924 är bolton på växellådan.
Mmartenedberg2008-10-08 · #Byt till en porschemotor
Eh, det låter inte som budgetmotor. Senast jag tittade så var Porche lite dyr, så också delarna.:)
Finns det ingen som har andra alternativ för mig? I vilka andra bilar kan den här motorn sitta?
njae skulle inte säga att det e speciellt dyrt
tex
https://www.blocket.se/vi/18179657.htm?ca=15_s
De e ju en jävligt genuint byggd maskin om du stoppar i en porsche
Mmartenedberg2008-10-08 · #Jag kollade på regnumret och fick fram Motoreffekt, kw: 92,0.
Behöver man inte göra en omregistrering hos bilprovningen? Är det inte nödvändigt att ta kontakt med VAG för andra ändringar som krävs när man sätter i en starkare motor? Tänker på bromsar, karossförstärkningar, drivlina m.m.
Skulle ifos vara roligt att sätta sig i sin "Porsche" och tuffa iväg från campingen, men det känns lite som att jag kommer att få problem med en sådan spis. Jag tänker också på reservdelar m.m Sen undrar jag om det bara är motorn som flyttas över eller om det är hela paketet? Dvs motor, växellåda, kardan samt bakaxel?
Inga andra alternativ än att göra om en LT31 till en Porsche? :rolleyes:
Mmartenedberg2008-10-08 · #924 tänkte först bli en VW-modell som skulle ersätta VW Porsche 914, men då oljekrisen kom fick Porsche överta den. Motorn är inte från Audi, som många tror, utan från VW LT31, alltså lastbilarna...
Då borde 924an vara klockren till bussen?:D
Jag har ingen aning om den funkar eller huruvida den går att skruva i... det enda va att jag nyligen funderat på att köpa mig en 924 därför visste jag att de va rätt överkomliga i pris...
Men visst vore det coolt och säkerligen genuint med en porschespis och ljudet... tyvärr måste du väl användaavgasystemet från lastbilen och missar en del av ljudet...
Ska du mestadels använda den sommartid tycker jag du ska fixa till den så den blir en ffv när du ändå är på g (alltså så du kan köra den på e-85) då får du lite bättre bränsleekonomi också.
Kolla på tex
www.etanolexperten.se Mmartenedberg2008-10-09 · #verkar ballt, men det är dumt om man som jag tuffar iväg på aviga ställen där det är långt mellan etanolpumparna.
Är det inte nödvändigt att ta kontakt med VAG för andra ändringar som krävs när man sätter i en starkare motor? Tänker på bromsar, karossförstärkningar, drivlina m.m.
någon som kan svara på detta? samt om man kan använda växellådan oxså?:eek:
ffv då kan du ju tanka vadu vill !!! billig e-85 när det går å bensin när det inte går
Om du verkligen ska genomföra ett sådant motorbyte så ska du börja bolla lite ideer med någon av
https://www.sfro.com/ besiktningsmän och se ifall det är möjligt att få ett sådant projekt genom besiktningens nålöga.