Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 240 förgasare

Startad av stdbil · 2009-06-29 · 9 svar

stdbilTrådstart
Volvo 240 -83 B23
Motorn drog 1,4 liter/milen så jag bestämde mig för att byta nålen. Gjorde detta och ställde in flödesskruven placerad under förgasaren (Stromberg).
Tog en provtur och då visade sig att "inget" hände när man gasade på, inte ens med gasan i botten.
Jaha tänkte jag, måste få för lite bränsle då antar jag eftersom den inte accelererar så jag öppnade ytterligare lite på flödesskruven men det blev aldrig bättre. Hur mycket jag än ökade flödet så hände inget vid gaspådrag.
Prövade en stund olika kombinationer mellan flödes skruven och tomgångsskruven men fick aldrig ordning på det.
Hur skall den ställas in?
Kanska säker på att jag monterade nålen rätt men finns det något vanligt fel man ändå kan göra?
Tips/erfarenheter?

Mvh David
Ludde_57
Har du samma typ av förgasare ( Pierburg med gult oljelock överst ) som på bilden i länken?

https://motorforum.nu/showthread.php?t=2236&highlight=etanol+edition

Är förgasarmembranet rätt monterat?
Minsta luftläcka där och motorn går dåligt/kraftlöst.
Rimsky
kan vara vakum membranet som är skadat

https://www.misab.se/cd.htm
Fordinfocus
@Anders P 45430 wrote:
Har du samma typ av förgasare ( Pierburg med gult oljelock överst ) som på bilden i länken?

https://motorforum.nu/showthread.php?t=2236&highlight=etanol+edition

Är förgasarmembranet rätt monterat?
Minsta luftläcka där och motorn går dåligt/kraftlöst.


Jepp! Det är en sådan förgasare jag har.
Motorn gick som sagt bra innan jag bytte nål men drog för mycket bensin.
Ludde_57
Lyft på locket och kontrollera förgasarmembranets montering.
I membranets ytterkant finns en pigg, den skall monteras i motsvarande jack i förgasaren.
Om membranet är gammalt kan det vara värt att byta det mot ett nytt oavsett membranets skick.
Fordinfocus
Okej tack!
Skall kolla det efter middagen.
Men hur skall man ställa in flödesskruven under förgasaren?
Fordinfocus
Hej!
Tog ännu en titt på förgasaren under eftermiddagen och noterade då ett litet snitt i membranet, inte bra.
Så de blir till att skaffa en nytt nästkommande dagar.

Av ren nyfikenhet:
Nu när de var hål i membranet, sögs de då in mer luft i förgasaren så att man var tvungen att öka bränsleflödet för att få ett bra förhållande mellan luft och bränsle, därigenom en högre bränsleförbrukningen?
Eller har det med att göra med något annat? Vakum har nämnts tidigare.

Mvh David
Ludde_57
Membranet ger en vakum/lyfteffekt på ovansidan av membranet/kolven som lyfter och ger mer bränsle/luftblandning till motorn vid gaspådrag.
Om en skada finns i membranet så dras luft upp genom membranet vid gaspådrag istället för att ge en vakum/lyfteffekt, och motorn går bara på tomgång eller vid svagt gaspådrag.

Efter byte av membran, kolla också att rätt oljemängd finns i dämpkolven ( under gula plasthatten ), under locket finns en klack som visar rätt oljenivå.
Fordinfocus
Efter en närmare titt var membranet icke helt.
Detta är nu bytt till ett nytt men motorn vill fortfarande inte gå som den skall.
Alltså, innan jag bytte nålen samt membranet, så gick den bra förutom att den drog ovanligt mycket bränsle (1,4 L/m) samt att den ibland stannade vid tomgång.
Efter att jag nu bytt nålen och membranet så vill inte motorn gå bra igen.
Antar att det har med någon inställning att göra.
Har provat att både öka bränsleflödet (skruv under förgasaren) samt tomgången men inget hjälper.
Antingen så går han bra på tomgång utan choke men utan respons vid gaspådrag eller så stannar han vid tomgång om man icke har choken utdragen men har respons på gaspådrag sker.
Vad skall jag göra?
Ludde_57
Hur är nålen monterad i höjd/djupled i kolven?
Och hur djupt ligger munstycket i förgasaren?

Nålen bör ligga jäms med kolven, och munstycket något nedsänkt i förgasaren, ca, 1mm kanske som grundläge.
Mått fritt ur dåligt minne utifrån mina experiment med etanolkonvertering av denna förgasarmodell.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil