Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 240 konstiga problem^^

Startad av Bjorn.A · 2011-04-14 · 8 svar

Bjorn.ATrådstart
tja! nu har jag problem med 240in igen, det är en 244dl 1982 års modell med b21 + stromberg förgasare, för ett tag sedan skrev jag här på forumet om att bilen inte gick som den skulle,den ryckte o gick bara på 3 cyl bl.a ,,då var det fördelaren som var kass(glapp i fördelaraxel) bytte fördelare o bilen har funkat bra sen dess! men nu jävlar vill han bråka igen...

de började med att vindrutetorkarna började gå av sig själva o inte gick att stänga av! dom gick oavbrutet,, jag plockade av reglaget till torkarna, tog reda på vilka utav kablarna(6 kablar?) som va plus(2 gula) respektive jord(brun) till torkarna, kopplade sedan dessa 3 kablar på en vipp knapp, så torkarna iaf skulle funka i ett läge så länge,, i väntan på nytt reglage då. det finns en röd o en grön kabel som inte är kopplade för tillfället, men ja antar att dom bara styr dom olika intervallen till torkarna? lr har jag fel? kan dom påverka nåt annat o i så fall vad?

för i samband med att jag har gjort det här så har följande grejer slutat att fungera
nr1 Kupefläkt, nr2 lampan i kupen(taket) , nr 3 klockan stannat, alla säkringar är hela ska tilläggas. Bilen har också blivit väldigt svårstartad, som nu inatt när jag skulle hem från jobbet så starta han inte, han drog runt o tände till emellanåt men de blev liksom aldrig tillräckligt för att han skulle gå igång o han sög ut batteriet till slut, så brorsan fick komma o assistera mig o efter en stund gick han igång och när den väl är igång så går den hur fint som helst, och den är bara svårstartad när motorn är kall, men det som är mystiskt är att dom här problemen kom alla samtidigt! vilket gjort oss smått förvirrade:P finns det någon som kan ge tips?
thuum
ska tillägga att jag nyligen bytt fördelarlock+rotor+tändstift+kablar fyllt på förgasarolja o sånt,
lenaola
när vindrutetorkarna börjar bete sig såhär kan man misstänka jordfel tror torkarna är jordade i samma som fläkten och om den jorden (kopplingen till minus via karossen) inte funkar smiter strömmen från tex fläkten bakvägen genom torkarna. kan vara värt att kolla iaf
Ludde_57
Torkarmotorer som börjar bete sig underligt på 240 är ofta ärgade och glappa invändigt i kontaktytorna, byt torkarmotor så fungerar det nog igen.
thuum
nu har jag löst det mesta av problemen, vad gäller kupefläkt o klocka osv så va de kabelbrott o dåliga kabelskor som gjorde det, bytte också ut alla säkringar mot nya och sen funka allt sånt! och de att motorn inte startade den natten där är jag inte säker på, men ja justerade lite tomgångsskruv o förgasare och nu har den startat bra än så länge iaf :P, men problemet med torkarna finns fortfarande, men ja har ju som sagt kopplat dom på en vipp-knapp så länge,
ska till skroten o hämta nytt torkarreglage nån dag, byta det o sen se vad som händer! ;)
Nitrogen
Som sagt så är det troligen själva torkarmotorn som är problemet. Det finns ju en krets i den som har ständig ström och ska låta torkarna gå tillbaks till utgångsläge när man slår av dom. Om det blir del i den så kan torkarna gå och gå och gå....
thuum
okok då skaffar ja en ny torkarmotor samtidigt då;)
thuum
va på skroten här om dagen och hämtade ett nytt torkarreglage, har dock inte hunnit testa det ännu, ska göra det nu i helgen tänkte jag, dom verkade inte ha någon vettig torkarmotor på den skroten jag va, men jag testar byta reglage först så får vi se vad som händer;)

återkommer i helgen!
thuum
jag kan med glädje meddela att även detta problem nu är löst! det var torkarreglaget som va kasst, bytte till det nya idag o sen funka de perfa igen!, tackar för svaren iaf! ;)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil