Låter som det är luft i systemet. Prova att köra motorn med locket på expansionskärlet borta tills den är genomvarm, (glöm inte att värmereglaget i bilen måste vara fullt pådraget!!). Det brukar kunna bubbla ur lite vatten ur burken när luften flyttar sig men sen brukar vattnet sjunka undan och man kan fylla upp igen.
Hej har sökt lite på forumet men inte hittat något svar, så jag provar att göra mitt första inlägg.
Har bytt kupefläkten! Efter det så verkar inte cirkulationen i kylsystemet fungera.
jag tappade ur kylarvattnet vid kylaren längst ner och lossade 2 slangar in till värmepaketet vek värmepaketet lite åt höger bytte sedan fläktmotorn återmonterade allt i omvänd ordning, men när jag skulle fylla på med kylarvatten igen fick jag inte i så mycket som jag tappade ur, provade ändå att starta bilen, tempmätaren närmade sig rödstrecket, stängde av, men ingen värme i kupefläkten, däremot så vällde det över i expansionskärlet och kylarslangarna närmast motor och kylare var varma medans slangarna mot värmepaketet var kalla. Fick en ny tanke om att det kanske var en ispropp i systemet eftersom att bilen stått ute i minusgrader med nästan inget kylarvatten, så jag rullade in den i garaget och lät den stå i 10 +grader i ett dygn, då kunde jag fylla i mer kylarvatten så mycket som jag tappat ur ungefär. Så jag provade att starta igen, lät den gå i några minuter inget kylarvatten vällde ur tempnålen rörde sig uppåt men fortfarande ingen värme men kylarvattnet började välla ur igen, släckte lampan i garaget, låste och somnade i vredesmod....finns det någon Volvo expert här som kan hjälpa mig. Tack på förhand.
Har bytt kupefläkten! Efter det så verkar inte cirkulationen i kylsystemet fungera.
jag tappade ur kylarvattnet vid kylaren längst ner och lossade 2 slangar in till värmepaketet vek värmepaketet lite åt höger bytte sedan fläktmotorn återmonterade allt i omvänd ordning, men när jag skulle fylla på med kylarvatten igen fick jag inte i så mycket som jag tappade ur, provade ändå att starta bilen, tempmätaren närmade sig rödstrecket, stängde av, men ingen värme i kupefläkten, däremot så vällde det över i expansionskärlet och kylarslangarna närmast motor och kylare var varma medans slangarna mot värmepaketet var kalla. Fick en ny tanke om att det kanske var en ispropp i systemet eftersom att bilen stått ute i minusgrader med nästan inget kylarvatten, så jag rullade in den i garaget och lät den stå i 10 +grader i ett dygn, då kunde jag fylla i mer kylarvatten så mycket som jag tappat ur ungefär. Så jag provade att starta igen, lät den gå i några minuter inget kylarvatten vällde ur tempnålen rörde sig uppåt men fortfarande ingen värme men kylarvattnet började välla ur igen, släckte lampan i garaget, låste och somnade i vredesmod....finns det någon Volvo expert här som kan hjälpa mig. Tack på förhand.