Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 460-96 Ryckig gång

Startad av jaeb · 2006-08-05 · 2 svar

jaebTrådstart
Volvo 460 2.0 -1996 18000 mil.
Funkar utmärkt förutom att den emellanåt, till synes helt osystematiskt, rycker kraftigt vid belastning. Vissa dagar kan jag köra 10 mil utan att det uppstår, andra dagar rycker den konstant hela tiden. Jag har inte kunnat hitta något samband med väder etc.

Bytt: Tändkablar, tändstift, fördelarlock,vevaxellägesgivare men fortfarande samma fel...

(Rycket är kraftigt när det väl uppstår, inte så att motorn dör utan snarare att den misständer)

Några tankar kring vad felet kan vara?
olleb
Har du bytt bränslefilter nyligen?
Det kan ligga avlagringar som ibland plötsligt täpper till bränsletillförseln och orsakar problemen.
Hade samma problem på min 460 för ett halvår sedan. Jag misstänkte bränslefiltret men eftersom det hade rostat fast så testade jag att byta allt annat först... I slutändan blev det dock att ta bort bärnslefiltret med våld och sätta dit ett nytt tillsammans med lite nya ledningar. Fungerade finfint efter det.
Stanojevic
Ja eller kolla den magiska gasspjällspotentiometern.
Kolla så att kabeln inte sitter lös eller glappar i samband med tändspolen/tändfördelaren.
Mät upp kabeln till tändfördelaren och se att det inte ändrar ohmtal om du böjer eller vrider på den.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil