Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

volvo 740 (årsmodell 1989)

Startad av matrixred · 2010-05-25 · 14 svar

matrixredTrådstart
hellu, någgon som vet vad det kan vara för fel när jag startar bilen så får den backtändning, men efter en stund så går den som den ska igen efter typ 2-3 min, det är bara precis när man startar bilen, + att den drar 4 liter milen ungefär. detta gäller en volvo 740 (årsmodell 1989) :l
Ludde_57
Har du kollat ev, felkoder via diagnosuttaget placerat intill Vänster huvgångjärn?

Går bilen bra i övrigt?

En gissning kan vara att temperaturgivaren till motorstyrningen är defekt, och visar kallare temperatur än verklig, vilket gör att motorn "chokas" konstant och får hög bränsleförbrukning.
h2000
nu har jag kollat felkoder, och jag har bytat temperatur givaren, och bilen beter sig som innan. vad kan det vara för fel egentligen? :O
Ludde_57
Vilka koder fick du ut, och vilken av givarna bytte du?

Givaren till motorstyrningen sitter under 3ans insugningsrör, den längst fram på motorn är till temp,mätaren.
h2000
jag fick inga felkoder alls, jag byte givaren till motorstyrningen. men bilen beter sig likadant. så det måste vara något annat fel. inget mer som du tror att det kan vara?
joose
Hoppad över en kugg(rem)
h2000
nej det har den inte, det har jag redan kollat. tändningen är rätt inställd. allt sånt är okej.
Ludde_57
Hur uppkom felet?
Gjordes det något arbete eller service precis innan, eller kom felet bara plötsligt?

Jag fick inget svar på om bilen går bra i övrigt.

Vilket skick är tänddelar och luftfilter i?
h2000
det kom i vintras när det va ganska kallt. det kom när jag startade bilen efter att den hade stått i tre dagar ungefär. och jag hade inte gjort något med bilen innan den stod i ter dagar. så det kom bara lixom:O

bilen går oroligt på tomgång hela oavsett om motorn är kall eller varm. men när man kör vanligt med bilen så går den väldigt bra. förutom att den drar ca 4L milen:(

jag har bytat spjällkontakt, insugspacking, givaren till motorstyrningen. luftfilter, lmm, och alla tänd delar.

om jag kör med bilen nu i kväll, och sen låter den stå under natten och sen starta den igen nästa dag. då har ju bilen hunnit att bli kall. när bilen är kall så får den ingen backtändning. men när jag har kört en stund och motorn blir varm och sen stänger av den och sen på direkt igen så blir det ingen backtändning, men när bilen har fått stå i ca:10min så får den backtändning då motorn är på väg att kallna.
Nitrogen
DRAR den ca 4L milen, eller är det mera som man säger "den drar fan 4 liter milen...."? Om den går bra för det mesta, men risigt bara när den är mellanvarm, då låter det inte som om den drar så mycket. Då skulle motorn gå skitrisigt. Nog om det nu. Vet inte vilken insprutning som sitter på din motor, men om den har kallstartventil (stor gemensam för alla cyllar, sitter nånstans på insuget) ja, då tror jag det är den som står o droppar. Så här tänker jag:Helt kall motor då startar den utmärkt på en massa soppa, nyligen avstängd så startar den oxo bra för att den inte hunnit läcka in så mycket, men om man väntar lite så blir det dumt för att den hunnit droppa in en massa samt att motorn är rätt varm och inye gillar mycket soppa. Sen om den står o droppar in medan man kör så går motorn ok fast lite fett. Skruva ur den o kolla om den läcker lite. Den ska bara spruta in typ de första 10 sek, sen stänga av helt. Om du har en sån altså....
Weird_G
Jag hadde en 740med liknade symtom . det var rotorn & fördelalocket som var helt utbränt efter 28000 mil . gissar att du har samma system på din . med fördelaren i bakkant av motorn mot torpedvägen , trångt .
ka ju vara värt en koll i alla fall , tre skruvar om jag minns rätt
h2000
jag har kollat kallstartsventilen, och det läcker ingenting.
h2000
okej, ^^ det ska jag kolla upp. tack för informationen :)
h2000
jag har bytat rotorn och fördelarlock. och det är samma problem igen. den backtänder via insuget fortfarande.
h2000
någon som har ett förslag på va det kan vara när det är backtändning via insuget/luftfilter?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil