Ett bra skrivet citat från ett volvoforum:
"Har du lite flyt, har du dåligt med olja i lådan, samt att oljan kan vara gammal och "förbrukad". Så börja med att kontrollera oljenivån, samt kika på färgen som ska vara RÖD och FIN. Absolut inte brun eller grumlig, och den får således INTE lukta bränt!
I annat fall kan lamellpaketet vara slut! Kostsamt om du renoverar lådan, alternativet är att du raggar tag på en bättre beg. låda på skroten eller letar på blocket.
En beg. låda borde du kunna få loss för ett par tusen! Renovering av din befintliga låda, landar minst på 5000 om du lämnar bort det vilket jag rekomenderar. Automatlådor är en väldigt komplex och avancerad teknik, som kräver en del kunskap för att repara det själv. Fördelen med att renovera den du har, är att du vet i framtiden att den kommer rulla x antal 1000 mil till. Köper du beg. blir det lite som grisen i säcken, om 1000 mil kanske den havererar.
Så det är ju en fråga om bilens skick, känns han frisk och kry i övrigt och har några mil till att ge kanske en renovering är att föredra. Börjar han sjunga på sista versen, är det troligtvis inte värt att renovera lådan, utan då letar du på en beg. låda istället."
"Har du lite flyt, har du dåligt med olja i lådan, samt att oljan kan vara gammal och "förbrukad". Så börja med att kontrollera oljenivån, samt kika på färgen som ska vara RÖD och FIN. Absolut inte brun eller grumlig, och den får således INTE lukta bränt!
I annat fall kan lamellpaketet vara slut! Kostsamt om du renoverar lådan, alternativet är att du raggar tag på en bättre beg. låda på skroten eller letar på blocket.
En beg. låda borde du kunna få loss för ett par tusen! Renovering av din befintliga låda, landar minst på 5000 om du lämnar bort det vilket jag rekomenderar. Automatlådor är en väldigt komplex och avancerad teknik, som kräver en del kunskap för att repara det själv. Fördelen med att renovera den du har, är att du vet i framtiden att den kommer rulla x antal 1000 mil till. Köper du beg. blir det lite som grisen i säcken, om 1000 mil kanske den havererar.
Så det är ju en fråga om bilens skick, känns han frisk och kry i övrigt och har några mil till att ge kanske en renovering är att föredra. Börjar han sjunga på sista versen, är det troligtvis inte värt att renovera lådan, utan då letar du på en beg. låda istället."