Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 850 GLT frågor

Startad av corp · 2009-01-12 · 8 svar

corpTrådstart
Hej!

Har införskaffat mig en 850 GLT, den är i jättefint skick både utvändigt och invändigt. Men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1. Oljeläckage, på min parkeringsruta är det några droppar, ser inte vart det kommer ifrån. Men förmodligen är det motorolja som droppar. På förra besiktningen fick den en 2:a för just det, men det hade dom tydligen löst med att tvätta och göra rent.

Det verkar inte vara något stort läckage, men kan man med något enkelt knep få det tätare utan att riva och byta packningar och sånt?

2. Smårepor, jag har en väldigt tight parkering, och farsan har satt en stolpe där jag kör in så att jag inte ska komma åt häcken när jag svänger in. Nu var jag lite trött och skulle hem, och lyckas naturligtvis dra åt stolpen (Den är i trä) Blev förbannad och drog upp den och kastade den åt helvete. Tydligen tycker farsgubben att häcken är viktigare än bilen. Så det blev massa smårepor, inga djupa utan endast ytliga. Eftersom den är i så jävla fint skick innan känns det grymt irriterande :mad:. Tog en trasa med vatten och såpa, bort med smutsen för att se hur djupa dom blev. Sen testade jag även att vaxa på en liten fläck med grov vax för att se om dom gick att få bort. Men det var endå lite kvar.

3. Nycklar, fick bara med en nyckel, vad jag förstått så är det ingen startspärr, och därför borde det väl bara vara att kopiera den på närmsta "nyckelservice" för någon hundring utan problem?

Tack på förhand, stolt volvoägare :-)
Henka
oljeläckage på 850 brukar ofta bero på bakre vevaxeltätningen , ganska jobbigt fel att fixa.
polco
På volvo 850 händer det att vevhusventilationen kleggas igen med följdfel att packboxar mm börjar trycka ur sig olja.

Det är därför viktigt att vevhusventilationen också fixas tillsammans med oljeläckaget så att inte dom nya tätningarna blir skadade.
tobsing
@clem 40189 wrote:
På volvo 850 händer det att vevhusventilationen kleggas igen med följdfel att packboxar mm börjar trycka ur sig olja.

Det är därför viktigt att vevhusventilationen också fixas tillsammans med oljeläckaget så att inte dom nya tätningarna blir skadade.


Frågan är då, hur noga är det att fixa detta? Går ju utmärkt att köra endå, fyller på lite olja nån gång ibland bara. Inför bes får man väl tvätta rent motorutrymmet då.

Jag vet ju det att de flesta gamla volvos läcker olja. Vad skulle det isåfall gå på ungetfär att lämna in på verkstad och få det åtgärdat?
tobsing
Hittade en länk på:
https://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=76813

Hur man gör rent i vevhusventilen. Det verkar ju inte allt för jäkla svårt. Det kan ju vara ordentligt igenslammat, det ska jag nog göra hur som hälst så fort jag får lite tid och vädret tillåter. Men om man gör rent är det då troligt att det slutar läcka? Eller måste man även byta vevaxeltätningen i samma sväng och hur stort jobb är det igentligen att byta den, om det nu är där det läcker?

EDIT: Hittade till och med en ännu bättre guide. Skitbra, tar en ledig dag och gör detta själv.
https://pettson.info/reng-vevhusventilation.html
polco
Åk förbi din lokala volvohandlare och köp ny oljefälla + slangar till vevhusventen.
Om jag inte minns fel så uppdaterade volvo dessa slangar för bättre funktion.
Dessa delar kostar ca 300 kr och jag tycker det är väl investerade pengar.
tobsing
@clem 40277 wrote:
Åk förbi din lokala volvohandlare och köp ny oljefälla + slangar till vevhusventen.
Om jag inte minns fel så uppdaterade volvo dessa slangar för bättre funktion.
Dessa delar kostar ca 300 kr och jag tycker det är väl investerade pengar.


Ska göra det. Vad säger bilbes om man smäller på ett vevhusfilter? Det måste ju vara bättre för motorn än en oljefälla. Såg att dom hade filter på biltema, dom kan väl omöjligt upptäcka det då det sitter ganska dolt?
polco
Att leda ut vevhusgaserna ut i det fria är ajjabajja hos bilprovningen :)
Du kommer inte vilja åka runt så heller då vevhusgaserna luktar illa och kommer sugas in i kupén via kupéfläkten.

En till sak att tänka på är att dessa vevhusventilationer jobbar med vaccum från motorn som också uteblir vid montering av ett sånt filter.
tobsing
@clem 40281 wrote:
Att leda ut vevhusgaserna ut i det fria är ajjabajja hos bilprovningen :)
Du kommer inte vilja åka runt så heller då vevhusgaserna luktar illa och kommer sugas in i kupén via kupéfläkten.

En till sak att tänka på är att dessa vevhusventilationer jobbar med vaccum från motorn som också uteblir vid montering av ett sånt filter.



Okej, nej då skiter vi i det då. Köper ny oljefälla, slangar och packningar och tar en helg snart till detta :e

Fler trådar i Hjälpforumet Bil