oljeläckage på 850 brukar ofta bero på bakre vevaxeltätningen , ganska jobbigt fel att fixa.
Hej!
Har införskaffat mig en 850 GLT, den är i jättefint skick både utvändigt och invändigt. Men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.
1. Oljeläckage, på min parkeringsruta är det några droppar, ser inte vart det kommer ifrån. Men förmodligen är det motorolja som droppar. På förra besiktningen fick den en 2:a för just det, men det hade dom tydligen löst med att tvätta och göra rent.
Det verkar inte vara något stort läckage, men kan man med något enkelt knep få det tätare utan att riva och byta packningar och sånt?
2. Smårepor, jag har en väldigt tight parkering, och farsan har satt en stolpe där jag kör in så att jag inte ska komma åt häcken när jag svänger in. Nu var jag lite trött och skulle hem, och lyckas naturligtvis dra åt stolpen (Den är i trä) Blev förbannad och drog upp den och kastade den åt helvete. Tydligen tycker farsgubben att häcken är viktigare än bilen. Så det blev massa smårepor, inga djupa utan endast ytliga. Eftersom den är i så jävla fint skick innan känns det grymt irriterande :mad:. Tog en trasa med vatten och såpa, bort med smutsen för att se hur djupa dom blev. Sen testade jag även att vaxa på en liten fläck med grov vax för att se om dom gick att få bort. Men det var endå lite kvar.
3. Nycklar, fick bara med en nyckel, vad jag förstått så är det ingen startspärr, och därför borde det väl bara vara att kopiera den på närmsta "nyckelservice" för någon hundring utan problem?
Tack på förhand, stolt volvoägare :-)
Har införskaffat mig en 850 GLT, den är i jättefint skick både utvändigt och invändigt. Men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.
1. Oljeläckage, på min parkeringsruta är det några droppar, ser inte vart det kommer ifrån. Men förmodligen är det motorolja som droppar. På förra besiktningen fick den en 2:a för just det, men det hade dom tydligen löst med att tvätta och göra rent.
Det verkar inte vara något stort läckage, men kan man med något enkelt knep få det tätare utan att riva och byta packningar och sånt?
2. Smårepor, jag har en väldigt tight parkering, och farsan har satt en stolpe där jag kör in så att jag inte ska komma åt häcken när jag svänger in. Nu var jag lite trött och skulle hem, och lyckas naturligtvis dra åt stolpen (Den är i trä) Blev förbannad och drog upp den och kastade den åt helvete. Tydligen tycker farsgubben att häcken är viktigare än bilen. Så det blev massa smårepor, inga djupa utan endast ytliga. Eftersom den är i så jävla fint skick innan känns det grymt irriterande :mad:. Tog en trasa med vatten och såpa, bort med smutsen för att se hur djupa dom blev. Sen testade jag även att vaxa på en liten fläck med grov vax för att se om dom gick att få bort. Men det var endå lite kvar.
3. Nycklar, fick bara med en nyckel, vad jag förstått så är det ingen startspärr, och därför borde det väl bara vara att kopiera den på närmsta "nyckelservice" för någon hundring utan problem?
Tack på förhand, stolt volvoägare :-)