Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 855-512 SE 2,5 1996

Startad av Nalle65 · 2010-09-01 · 18 svar

Nalle65Trådstart
:mad:Hjälp
Vad är det för fel på min bil
Får följande fel vi besiktningen detta är endast vid tomgångs mätningen!
CO 0,9 HC 677 (100)
CO 2500 0,1 (0,3) LAMBADA 1,0 (0,96-1,04)
Ojämn tomgång och ett helvete att köra när man kört i 90 och saktar ner till 70 eller 50 km så går den ryckigt !!!!
har bytt luftsensorn som sitter på luftburken
har kollat tändningen inga fel
Hjälp :mad:
bibban
jag skulle kolla tempgivare både på motorn och eventuellt den på kylsystemet.
jag är lite osäker på om volvo:n har givare för gas-spjället, men fordar som har dessa problem kan ha problem med gasspjälls sensorn. det vanligaste brukar ändå vara luftmassemätaren, men den hade du bytt?
enklast kanske ändå är att utläsa felkoderna från databoxen. där borde det finnas svar.
boheme
Börja din felsökning med att göra startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kolla att spjällhus ser rent ut.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Mvh Janne
Nitrogen
https://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

kanske misständning enligt detta....
annadr
har kollat allt finns inga läckor
annadr
@gurra aktersnurra 61522 wrote:
jag skulle kolla tempgivare både på motorn och eventuellt den på kylsystemet.
jag är lite osäker på om volvo:n har givare för gas-spjället, men fordar som har dessa problem kan ha problem med gasspjälls sensorn. det vanligaste brukar ändå vara luftmassemätaren, men den hade du bytt?
enklast kanske ändå är att utläsa felkoderna från databoxen. där borde det finnas svar.


Finns inga felkoder
annadr
@Janne46 61524 wrote:
Börja din felsökning med att göra startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kolla att spjällhus ser rent ut.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Mvh Janne


Har kollat allt inga fel ju :(
annadr
@gurra aktersnurra 61522 wrote:
jag skulle kolla tempgivare både på motorn och eventuellt den på kylsystemet.
jag är lite osäker på om volvo:n har givare för gas-spjället, men fordar som har dessa problem kan ha problem med gasspjälls sensorn. det vanligaste brukar ändå vara luftmassemätaren, men den hade du bytt?
enklast kanske ändå är att utläsa felkoderna från databoxen. där borde det finnas svar.


Finns ingen luftmassemätare på min bil bara en sensor som sitter på luft burken i en gummibussning:(
Nitrogen
Du har inga misständningar då? Eller avgasläck? Drar den in lite luft i avgasröret så kan du få högt HC.
annadr
@hankypanky 61540 wrote:
Du har inga misständningar då? Eller avgasläck? Drar den in lite luft i avgasröret så kan du få högt HC.

Nej allt är som det ska börjar misstänka att en spridare inte är som den ska:mad:
Rimsky
Hur ser vevhusventilationen ut ?
Nitrogen
Det skumma är ju att du har lambda 1. Det tyder på att du har en perfekt blandning i motorn. Altså svårt att tänka sig att du skulle ha tjall på insprutet. Snarare misständning...
annadr
Det är rent och fint ju har gjort rent det
annadr
@hankypanky 61551 wrote:
Det skumma är ju att du har lambda 1. Det tyder på att du har en perfekt blandning i motorn. Altså svårt att tänka sig att du skulle ha tjall på insprutet. Snarare misständning...
hmm knepigt det ju att tändningen visar inga fel ju kan det vara så att en tändkabel har bränts av nästa eller tro :o
Nitrogen
Visst, eller risiga stift. Sånt syns inte på diagnosen. Men du hade kanske bytt stift... Mät kablarna. Vet inte hur många ohm det ska vara, men det bör ju vara lika på alla.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil