OoollaaTrådstart2010-05-06Helt plötsligt under färd tvärdör bilen alla mätare slocknar allt den är fullständigt livlös. Inte ens varningsblinkersen går. Sen väntar man några minuter och då fungerar den igen. Ibland när den tvärdör är batteriet jätteslött när den väl vaknar till liv igen, det är en insprutare men jag vet inte exakt årsmodellen kanske -91. Idag när den väl vaknade orkade inte ens batterier dra runt tillräckligt för att den skulle starta igen.
Någon som känner igen detta beteende?! jordfel på minussidan till batteriet !?
Låter som en kortslutning i generatorn, diod är kass.
men kan den bara funka sen efter en stund alltså ?!
Mät laddningen när den går, ger den ca 14V så tror jag inte på generatorn!
Särskilt inte eftersom det är ett "på/av" fenomen :utrop
Laddar den för lite blir ju en annan femma...
Jämför laddspänningen mellan plus och minus på generatorn jämfört med över batteripolerna.
Om det finns en påtaglig spänningsskillnad kan det vara värt att mäta spänningsfallet på plus resp. minus sidan.
Minus sidan mäter man genom att mäta spänning från gods på generatorhuset till minuspolen på batteriet....plus således från B+ (stora anslutningen) på generatorn till plus på batteriet.....Skit enkelt :D
Ett spänningsfall på över 0,5V på endera sidan bör undersökas, behöver inte vara ett problem, men ändå....
Batteriets godsanslutning ska du ju också kolla....stora kablar som är ingjutna i polskor ska man dra hårt i, ibland så håller dom på och ärgar ur...mjöl, glapp och skit :p
Att t-låskontakerna går sönder med tiden är däremot känt och det kan ge diverse fenomen...
Man bör också titta på plus matande kablar till t-lås och säkringsbox.
Tror jag hittade felet kabelskorna på minussidan såg helt förjävliga ut va en massa grönt pulver och absolut inte kontakt. monterade isär kabelskon och gjorde rent smörjde upp å mosade ihop den, nu funkar biloen. men de kändes kanske som de behövs köpas ny sladd istället. bifogar bild på den ena kabelskon
funkat klockrent sen minuskablaget byttes ut mot ett nytt och fräscht. Tror vi kan lägga diodfunderingarna åt sidan
Jo dessa fenomen är dessvärre allt för vanliga, just med att batteriets anslutningar och så även dess motsvarighet till kaross och startmotor är allt annat än perfekt, som ofta är så dåligt skick att diverse skumma beteénden dyker upp på elsidan.