Hej alla glada =) Det var ett tag sedan.
Har haft min 945'a i ett år ungefär nu.
Har gått finfint och inga direkta problem förutom att jag fick byta avgasröret och bromsklossar.
Men det är ju sånt som händer.
Igår skulle jag skjutsa flickvännen till stallet och när jag bara kommit utanför området så la bilen av. Efter det lyser lambda sonds lampan.
(Vet att den kan "fastna" dock efter den läst ett dåligt värde så man måste nolla den)
Men vad kan vara fel ? Vad bör jag kolla ? Vet att det är knapphändig information men en bil som bara dör är inte roligt.
Har inte hänt någon mer gång efter det (ännu?)
Tack för att ni tar er tid att läsa om mina problem =)
Det finns en rad olika fel som kan få motorn att stanna,därför bör du läsa av felkoderna som lamdalampan indikerar.
Här ser du hur man läser av felkoderna. Gör det innan du nollställer.
https://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=31891&start=0&st=0&sk=t&sd=aOk Tack =)
Nu på lunchen när jag startade bilen så lyste inte lampan längre.
Jag ska ändå försöka få tag på någon som kan läsa av felen åt mig så får vi se vad den säger.
Tror att du kan göra det själv på den där modellen..
Gå in på jagrullar och vidare till 900modell sidan kan du nog läsa dig till hur du gör..
@ankman 45592 wrote:Tror att du kan göra det själv på den där modellen..
Gå in på jagrullar och vidare till 900modell sidan kan du nog läsa dig till hur du gör..
En länk till nämda sida finns några steg upp!
För dom som är intresserade.
Lösningen var att det oxiderat på reläet till bränslepumpen.
Så lite lätt rengöring där och nu fungerar den finfint igen.
För dom som är intresserade.
Lösningen var att det oxiderat på reläet till bränslepumpen.
Så lite lätt rengöring där och nu fungerar den finfint igen.
Gjorde en avläsning på felkoder nu bara för att jag är nyfiken.
Ingen fellampa lyser eller något.
En fråga. Lagrar den felkoder även om felet inte existerar längre ?
Felkoder jag fick fram var:
(Motorstyrning) 2-3-2
(Tändsystem) 1-4-4
Vilket jag får till:
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
All hjälp mottages tacksamt =)
Den är lite trött och ojämn i tomgången och vid start.
Startar som den ska och går bra stannar inte längre.
Hmm. Bara för att jag skrev detta har den slutat starta varje gång nu med.
Dom gångerna den inte startar så slår inte bränslepumpen till och hör jag att den startar så startar även bilen.
Antar att det har med reläet att göra. Kan detta vara roten till allt ont ? Eller är det även andra fel som ligger och pyr ?
Hmm. Bara för att jag skrev detta har den slutat starta varje gång nu med.
Dom gångerna den inte startar så slår inte bränslepumpen till och hör jag att den startar så startar även bilen.
Antar att det har med reläet att göra. Kan detta vara roten till allt ont ? Eller är det även andra fel som ligger och pyr ?
Vad ger den nu för eventuella felkoder? Men verkar det vara bränslerelaterat kan det mycket väl vara fråga om defekt relä för bränslepumpen,,
Kanske en dum fråga,men nollställde du felkoderna förra gången du kollade dem?
Om inte så ligger de kvar även om felet är avhjälpt.
Finns inga dumma frågor =) bara dumma svar.
Men nej jag nollställde inte felkoderna. Hur gör jag det ?
Tror att det räcker med att ta bort minuskabel från batteriet i några minuter eller säkring nr 1