Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 945 -98 besiktningsproblem

Startad av Bobo · 2003-02-17 · 5 svar

BoboTrådstart
Tjena
En kompis besiktigade sin 945 turbo -98 för första gången och besiktningsmannen va övertygad om att bilen var trimmad, vilket min kompis inte var medvetenom vid inköpet. I vilket fall var avgasvärdena för höga, är detta verkligen en följd av chipstrimning? Eller kan katalysatorn helt enkelt gett upp i förtid av någon anledning? Går det att utröna av chippet i elektronikboxen om det är orginal eller inte?

Tacksam för svar
gnlg
Om bilen är chippad eller inte går inte att se på avgasvärdena, din kompis har nog ett annat fel.

Hur såg avgasvärdena ut? (HC, CO, CO2, O2 och Lambda)

Oftast brukar det finnas någon typ av märkning på chipet som talar om vem som har programmerat det. (kräver att man skruvar isär datalådan vilket inte är att rekommendera om man inte är van att hantera elektronik)
bojang
Bobo wrote:
Tjena
En kompis besiktigade sin 945 turbo -98 för första gången och besiktningsmannen va övertygad om att bilen var trimmad, vilket min kompis inte var medvetenom vid inköpet. I vilket fall var avgasvärdena för höga, är detta verkligen en följd av chipstrimning? Eller kan katalysatorn helt enkelt gett upp i förtid av någon anledning? Går det att utröna av chippet i elektronikboxen om det är orginal eller inte?

Värdena var CO: 1,9 (0,5) HC: 024 (100) CO2500: 0,0 (0,3) LAMDA: 1,40 (0,96-1,04) gränsvärden inom paranteserna
Besiktningsmannen klagade på orolig & aggresiv gång.
Tacksam för svar
Big Mike
Kan ju vara lambdasonden som lagt av.
Det brukar ju som bekant ge felvärden, även på co-halten.
bonnagas
Jag tror att han har skit i slammavskiljaren eller har resperatorn lagt av. Om man lättar bensinpumpen och planar tändstiften så ska nog volvon rulla uta f.n!!
gnlg
Någonstans finns det en luftläcka, förmodligen insugspackningen (vanligt fel).

>>bonnagas: skitsnack behandas i ett annat forum...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil