Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 945 ryckig gång och nu startar ej

Startad av Brumm · 2004-07-16 · 9 svar

BrummTrådstart
Bilen började rycka lite på vägen hem, ca 5 ggr på 10 mil. Hälde i en flaska insprutings rengöring. Det har hjälp förut vid lite ryckig gång.
Stannade sedan i 5 min och sen går den inte igång.

Den startar precis men reagerar inte på gas och dör sedan efter någon sekund eller två.

Nån som har lite felsöknings tips?

Volvo 945 -92 B230FB motor.
steel
Kolla tändkablar, fördelarlock och tändstift.
Brumm
arbjalm wrote:
Kolla tändkablar, fördelarlock och tändstift.

Tror inte det är det, bytte allt sådant för inte så många mil sedan.

Bilen startar ju till vilket borde tyda på att tändning finns, men sen svarar den inte på gas utan dör efter nån/några sekunder.

Funderar på ifall nån av soppa pumparna kan vara kass.

Kan jag koppla bort bensinslangen som går till spridarna och se ifall den pumpar om man kör startmotorn eller finns det bättre knep?
D6Power
Luftängdsmätaren....Min 740 öppförde sig så när jag glömt montera på kontakten..
Brumm
Nu startade bilen efter att stått i ett dygn.

Testdiagnosen visade på felet "signal från luftflödes sensor frånvarande eller felaktig"

Bör förmodligen byta luftflödes sensorn skulle jag tro, kollade alla kontakter och sprayade lite 5-56 men kontakterna såg fina ut!
Brumm
Rensade felkoderna och bytte luftfilter.

Bilen startar men dör om jag inte pumpar med gasen.

På jämn gas samt tomgång dör den.

Det luktar obränd soppa och den "poffar" när jag lyckas hålla igång den.

Den indikerar inga felkoder och luftmassemätaren ser ok ut (glödtrådarna är hela)

Nytt mer tips på vad det kan vara?
Greymane
Brumm wrote:
Rensade felkoderna och bytte luftfilter.

Bilen startar men dör om jag inte pumpar med gasen.

På jämn gas samt tomgång dör den.

Det luktar obränd soppa och den "poffar" när jag lyckas hålla igång den.

Den indikerar inga felkoder och luftmassemätaren ser ok ut (glödtrådarna är hela)

Nytt mer tips på vad det kan vara?

Prova och ta bort kabelanslutning till luftmassamätaren och sedan starta bilen går den något bättre så är det luftmassamätaren det är fel. Har haft samma sympton på en 240.
Brumm
Quote:
Prova och ta bort kabelanslutning till luftmassamätaren och sedan starta bilen går den något bättre så är det luftmassamätaren det är fel. Har haft samma sympton på en 240.

När jag tog bort kabeln så går bilen på tomgång och varierande gas men den går inte rent. Men det gör den väl inte utan kabel.

Sätter jag tillbaka kabeln så är gamla problemet tillbaka.

Kan väl dra en slutsats av detta att det är luftmassemätaren som är kass.

Tråkiga är att den kostar 2500:- och är en inbytes vara så jag kan ju inte prova ifall det funkar eller inte med den nya.
Greymane
Prova med skroten, dom borde ta ca. 1000-1500:-
Brumm
Det var luftmassemätaren som var trasig.
Satte dit en ny och nu funkar det igen!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil