Min 945:a, 96 års modell, lättrycksturbo har fått ett fel som inte ens Volvo förstår sig på. Trots att jag lämnat in för kontroll vis dator så får de bara en felkod nr: 144, men de vet ej felet.
När jag kör i stadstrafik och motorbromsar inför stoppljus eller dylikt så lägger bilen av och en lampa tänds som indikerar att det är fel på motorns elektroniksystem. Efter 10 sekunder kan jag starta bilen igen, idag lyste lampan hela tiden och bilen la av vid två tillfällen vid motorbromsning i stadstrafik. På motorväg går den hur långt som helst. Vad är felet?
1-4-4 = Lastsignal
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
Det där är inget roligt fel om inte volvo kan fixa det.
Lampan lyser tills du nollställer den.
@Poke 45528 wrote:1-4-4 = Lastsignal
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
Det där är inget roligt fel om inte volvo kan fixa det.
Lampan lyser tills du nollställer den.
Tack för tipset, ska försöka åtgärda detta!
@Honda 45529 wrote:Jag har surfat runt lite granna och bränslepumpsrelät dyker upp som en kandidat iallafall.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=8806&p=50444&hilit=felkod+144#p50444
https://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=29&t=37147
Tack för detta, ska kolla upp problemet!
Volvo tar ca 1000 kr för bränslepumpsrelät biltema ett par hundra .......
@Chevyboy 45545 wrote:Volvo tar ca 1000 kr för bränslepumpsrelät biltema ett par hundra .......
285 spänn kostade relät på Volvo och det verkar ha varit felet!
@945 45556 wrote:285 spänn kostade relät på Volvo och det verkar ha varit felet!
Då var jag felinformerad de var någon som sa att volvo tog runt 1000 å biltema ca 200 men de kanske var tvärrt om:OO