Ccorre77Trådstart2008-10-24Hej!!
-Kan jag som okunnig byta baklycktan (övredel) på min volvo 855??
-Kan man släcka servicelampan?
-har bytt lambdasonden men ändå lyser lampan, vad kan det vara för fel?
Tacksam för svar!!
Gällande lambdasonden kan det vara så enkelt att det behövs en "nollställning"
Dvs du kopplar bort batteriet i ca 5min och testar igen och ser om det funkar då.
@corre77 37699 wrote:Hej!!
-Kan jag som okunnig byta baklycktan (övredel) på min volvo 855??
-Kan man släcka servicelampan?
-har bytt lambdasonden men ändå lyser lampan, vad kan det vara för fel?
Tacksam för svar!!
1. -Javisst,tala bara om årsmodell eller varför du ska byta..Bleka i färgen?
2. -Årsmodell behövs om jag ska hjälpa dig, alla tidiga modeller släckar man från motorutrymmet med diagnosinstrumentet som är inbyggt.
Pele
-Kan man släcka servicelampan? ja på min 1996 finns det en liten gummi plupp vid 20 markeringen på hastighetsmätaren pilla bort den om du har en sådan ta en penna och tryck in i hålet vipps så är lampan släckt
hoppas det fungerar det fungerar för mej iaf
Snott från nätet:
Modeller upp till -95
Tändning på
Kabeln i hål 7 i diagnosuttag A på styrenhetboxen bakom höger strålkastare.
Tryck 4 ggr på knappen
Tryck in kod 151: Tryck 1 gång, vänta tills dioden lyser, tryck 5 ggr, vänta tills dioden lyser, tryck en gång.
Nu ska dioden blinka snabbt, då är det klart.
@Pele 37709 wrote:1. -Javisst,tala bara om årsmodell eller varför du ska byta..Bleka i färgen?
2. -Årsmodell behövs om jag ska hjälpa dig, alla tidiga modeller släckar man från motorutrymmet med diagnosinstrumentet som är inbyggt.
Pele
Hej!!
Ja, baklycktan är blekt och jag tror inte att den går igenom besiktningen. Bilen är en -94.. Tänk på när du svarar att jag är i princip helt okunnig om bilar:) Men vill iallafall försöka!
@sfa 37701 wrote:Gällande lambdasonden kan det vara så enkelt att det behövs en "nollställning"
Dvs du kopplar bort batteriet i ca 5min och testar igen och ser om det funkar då.
Tack!! Det ska jag testa!!
Ddragon_slave2008-10-24 · #vill du va sniken och lika snål som migXD så ska du allt se att det hjälper med att spruta på 5-56 på lyktorna och torka ut det med papper, kan lova att dom kommer se dyng fräscha ut. detta håller ju dock i sig bara 4-10veckorn men är det bara för besiktning så är det ju klart mycket billigare
@corre77 37716 wrote:Hej!!
Ja, baklycktan är blekt och jag tror inte att den går igenom besiktningen. Bilen är en -94.. Tänk på när du svarar att jag är i princip helt okunnig om bilar:) Men vill iallafall försöka!
När du öppnat motorhuven så sitter diagnoshållaren direkt till vänster (850 92-95).
Sitter 2 hållare där och lyft på locket till det högra och gör följande:
Lyft upp stiftet som sitter ihop med en plastbit här kallad "testsladd"...
Tändning på
Stift ner i hål nr A7.
Tryck 4 gånger.
Lampan tänds.
Tryck 1 gång när den är tänd.
Lampan släcks.
När den tänds igen trycker du 5 gånger.
Lampan tänds än en gång.
Tryck 1 gång när den är tänd.
Kvitterar med snabba blink.
Slå av tändningen.
"Parkera" testsladden i sin hållare
Bild på var diagnosen sitter på din.....
Pele
Vad det gäller matta lampglas i plast,, så är det även en klassiker att dom flesta går att återställa till mer bestående hållbarhet som på bästa Bossebilmekvis, att man med ett våtslippapper och vatten slipar ner lite över den matta ytan och sedan går på med ett lager vanligt bilvax och blir det inte bra första gången är det bara att slipa lite mera.
Och detta fungerar verkligen av egna flertalet erfarenheter, som skulle kunna spara en del onödiga byten,,,
@alsunna 37718 wrote:vill du va sniken och lika snål som migXD så ska du allt se att det hjälper med att spruta på 5-56 på lyktorna och torka ut det med papper, kan lova att dom kommer se dyng fräscha ut. detta håller ju dock i sig bara 4-10veckorn men är det bara för besiktning så är det ju klart mycket billigare
Sitter just och grunnar på varför jag inte varit inne på den här sidan tidigare...det hade nog bespartat min fattiga plånbok åtskilliga lappar:-) TACK!!
@Pele 37722 wrote:När du öppnat motorhuven så sitter diagnoshållaren direkt till vänster (850 92-95).
Sitter 2 hållare där och lyft på locket till det högra och gör följande:
Lyft upp stiftet som sitter ihop med en plastbit här kallad "testsladd"...
Tändning på
Stift ner i hål nr A7.
Tryck 4 gånger.
Lampan tänds.
Tryck 1 gång när den är tänd.
Lampan släcks.
När den tänds igen trycker du 5 gånger.
Lampan tänds än en gång.
Tryck 1 gång när den är tänd.
Kvitterar med snabba blink.
Slå av tändningen.
"Parkera" testsladden i sin hållare
Bild på var diagnosen sitter på din.....
Pele
TACK för ditt engagemang och utförliga svar!! Nu ska jag skriva ut sidan och testa! Hoppas jag inte förstör nåt bara...då blir det till att ringa till pappa och fjäska....dock är han jäkligt trött på att hålla på med min bil.