Jo att ta ut eventuell felkod kan ge vissa ledtrådar till vart felet sitter och är så fullt möjligt även med denna bil via dess OBD2 uttag.
Men det verkar vara två olika fel av dess symtom att dömma där startsvårigheten med kall motor skulle kunna bero på defekt temperaturgivare till styrboxen för kylvattnet.
Detta skulle stärka den teorin om man då vid kallstart vet att den är trög att få i gång pröva med att spraya startgas i motorns insug och tänder den då genast till, så kan det dels bero på att dess temperaturgivare inte bränsle anrikar för just kallstarter.
Lika så detta med att den hänger sig på gasen, sker detta både med kall som varm motor?
Till att det saknas tillräckligt med bränsle alltså att inte bränslepumpen klarar att hålla tillräckligt bränsletryck, men där borde den även vara svår att starta som varm med. Men med motor temperaturen är du i alla fall säker på att ingen luft finns kvar i kylsystemet? Som annars med brukar kunna ge liknande fenomen. Liksom att det även kan vara fel på nya termostater så kan man där också kontrollera vid en kallstart att kylaren aldrig blir mer än svagt ljummen tills motorn nått drifts temperatur och termosten börjar öppna.
Men det verkar vara två olika fel av dess symtom att dömma där startsvårigheten med kall motor skulle kunna bero på defekt temperaturgivare till styrboxen för kylvattnet.
Detta skulle stärka den teorin om man då vid kallstart vet att den är trög att få i gång pröva med att spraya startgas i motorns insug och tänder den då genast till, så kan det dels bero på att dess temperaturgivare inte bränsle anrikar för just kallstarter.
Lika så detta med att den hänger sig på gasen, sker detta både med kall som varm motor?
Till att det saknas tillräckligt med bränsle alltså att inte bränslepumpen klarar att hålla tillräckligt bränsletryck, men där borde den även vara svår att starta som varm med. Men med motor temperaturen är du i alla fall säker på att ingen luft finns kvar i kylsystemet? Som annars med brukar kunna ge liknande fenomen. Liksom att det även kan vara fel på nya termostater så kan man där också kontrollera vid en kallstart att kylaren aldrig blir mer än svagt ljummen tills motorn nått drifts temperatur och termosten börjar öppna.