Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

volvo v40 -01 AUT

Startad av micro · 2012-03-21 · 1 svar

microTrådstart
min bil startar när den vill.motorn går runt och bensin pumpen går på och inget fel på bilbatterit heller.har märkt när det har varit lite kallare ute så vill den inte starta och när det blir varmare då går den igång som inget hadde hänt.när jag har fått igång bilen tar en liten runda med har jag märkt att gasen hänger sig väldigt otäckt.kört en stund och gasat upp lite då går den bra igen.när jag startar bilen och motorn är kall då går fläkten igång och tempen går högt upp men efter en stund så går tempen ner igen.även när motorn är varm så stiger tempen på bilen och går ner och håller på så ett tag.
har bytt ny termostat,tändstift,bensinfilter,avgasrör efter katten och bakåt.tror jag måste byta flexrör med låter som en rallybil.hoppas nån har en bra lösning är inte så händig om nån har en bild som ni kan länka så jag vet vilken del och hur man lagar.kan man felsöka bil med dator eller hur man nu gör var sitter kontakten där man pluggar in. min fru vill köra bilen snart hon skäller på fixa bilen...
slirfeldt
Jo att ta ut eventuell felkod kan ge vissa ledtrådar till vart felet sitter och är så fullt möjligt även med denna bil via dess OBD2 uttag.
Men det verkar vara två olika fel av dess symtom att dömma där startsvårigheten med kall motor skulle kunna bero på defekt temperaturgivare till styrboxen för kylvattnet.
Detta skulle stärka den teorin om man då vid kallstart vet att den är trög att få i gång pröva med att spraya startgas i motorns insug och tänder den då genast till, så kan det dels bero på att dess temperaturgivare inte bränsle anrikar för just kallstarter.

Lika så detta med att den hänger sig på gasen, sker detta både med kall som varm motor?

Till att det saknas tillräckligt med bränsle alltså att inte bränslepumpen klarar att hålla tillräckligt bränsletryck, men där borde den även vara svår att starta som varm med. Men med motor temperaturen är du i alla fall säker på att ingen luft finns kvar i kylsystemet? Som annars med brukar kunna ge liknande fenomen. Liksom att det även kan vara fel på nya termostater så kan man där också kontrollera vid en kallstart att kylaren aldrig blir mer än svagt ljummen tills motorn nått drifts temperatur och termosten börjar öppna.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil