Det mesta tyder där att mycket riktigt är termostaten mogen för att bytas ut och har för mig att dess byte bör inte ställa till det mer än att,man delvis behöver tömma kylarsystemet så har du förmodligen en varm motor varm och gosig värme igen.
tempmätaren går inte upp lika mkt som tidigare sen är värmen lite sämre i bilen ..kan det vara termostaten och sitter den lätt att byta?