Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

volvo v70 tänder inte

Startad av bokis · 2007-05-05 · 5 svar

bokisTrådstart
vet någon om det finns någon givare eller liknande på en v70 -97 som gör att den inte startar. gnista finns och det luktar soppa. jag har även prövat med startgas men den bara vevar runt och tänder inte en enda gång.:confused:
wicke
Inte så hemma på så pass nya kärror men jag skulle gissa på att det kanske kan vara startspärren som strular och/eller Anslutningar på batteriet/karossen. Om det är någon givare så kan det vara Vevaxelpositionsgivare/kamaxelpositionsgivare. Mindre troligt dock men inget omöjligt.


Edit:Bästa annars är ju att koppla upp den så du får eventuella felkoder. Istället för att åka till dyr verkstad så kan man göra det själv.

Avläsning:

*Slå av tändningen

*Överbrygga datalänksanslutningens stift 3 och 5 med en strömbrytarledning. Obs! På en 2.0 T sitter uttaget på armstödet precis ovanför handbromsen. Dock så tror jag den sitter där oavsett motor.

*Anslut Lysdiodsprovlampa mellan datalänksanslutningens stift 3 och 16

*Slå på tändningen

*påverka strömbrytaren i ca 1 sekund

*Räkna lysdiodens blinkande. Notera Felkod

Varje Felkod består av tre grupper med blinkningar
En 3 sekunders paus skiljer varje grupp

* T.ex: felkod 223 visas = tomgångsventil

*Upprepa strömbrytarfunktionen. Notera felkoder

* Slå av tändningen

Återkom sen här med eventuella felkoder så ska du får svar på vad det är:)
fnito
putte57
tackar jag skall pröva
putte57
@V6 Power 21860 wrote:
Inte så hemma på så pass nya kärror men jag skulle gissa på att det kanske kan vara startspärren som strular och/eller Anslutningar på batteriet/karossen. Om det är någon givare så kan det vara Vevaxelpositionsgivare/kamaxelpositionsgivare. Mindre troligt dock men inget omöjligt.


Edit:Bästa annars är ju att koppla upp den så du får eventuella felkoder. Istället för att åka till dyr verkstad så kan man göra det själv.

Avläsning:

*Slå av tändningen

*Överbrygga datalänksanslutningens stift 3 och 5 med en strömbrytarledning. Obs! På en 2.0 T sitter uttaget på armstödet precis ovanför handbromsen. Dock så tror jag den sitter där oavsett motor.

*Anslut Lysdiodsprovlampa mellan datalänksanslutningens stift 3 och 16

*Slå på tändningen

*påverka strömbrytaren i ca 1 sekund

*Räkna lysdiodens blinkande. Notera Felkod

Varje Felkod består av tre grupper med blinkningar
En 3 sekunders paus skiljer varje grupp

* T.ex: felkod 223 visas = tomgångsventil

*Upprepa strömbrytarfunktionen. Notera felkoder

* Slå av tändningen

Återkom sen här med eventuella felkoder så ska du får svar på vad det är:)


hej
hur räknar man stiften? jag har hittat anslutningen ovanför handbromsen men ser inga siffror så jag vet inte vilket nr som är till respektive stift.
wicke
Högts upp till vänster så börjar stift 1 osv:) Såhär:)

12514163323.jpg

Fler trådar i Hjälpforumet Bil