I stort sett är detta en gedigen bil som är byggd för mindre bra vägar och är vettigt (enligt biltester) konstruerad där dock konstruktionen också har medfört att Volvo snålat in på rostskyddet. Där mer omfattande behandling bara finns på dom mest utsatta ställena som annars kan behöva extra rostskydds behandlingar.
På många modeller av XC90 första årgångar har tex haft en del anmärkningar på kärvande handbromsen (ofta pga av för lite användning) och dom mer eller mindre klassiska styrlederna. Vidare har modellen haft en rad elektroniska problem där en huvud dator som styr stereo, klimatanläggning osv varit upphov till uppgraderingar. Så där är det viktigt som spekulant att verkligen kolla av att samtliga elfunktioner där verkligen fungerar.
Några modeller har med råkat ut för oljeläckage vid växellådan, där vinkelväxeln till kardan går ut som med är värt att kolla upp innan en bilaffär görs upp. Så en modell som regelbundet stått under volvos kontroller är så att föredra. Speciellt gällande dess många elektronikfel som fått uppgraderats för modellen.
Även dess drivlina är en slitstark historia och med svenska Haldex som leverantör där bilen normalt alltid driver till 95% på framhjulen och blixtsnabbt kopplar in upp till 50/50 drivning till bakhjulen vid behov. Har själv precis samma drivsystem på egna alhambran och kan bara intyga att detta ger mycket säkra drivegenkaper.