Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvon startar fortfarande inte

Startad av Oskar_ · 2006-12-16 · 10 svar

Oskar_Trådstart
Jo, Det är så att ja min volvo 745 1987 med b230 K motorn inte startar.Jag har bytt

1 Fördelarlock
2,Rotor
3 Tändkablar
4 Tändspole
5 Tändmodul.
6 Tändstift.

Den liksom tänder till ca 1 gång per minut när man dragit den på startmotorn :mad: då studsar motorn till sen så stannar den direkt efter 1 sekund..

Vad kan det vara så gör att det ska vara så här konstigt? Mvh oskar
jonas55555
skullekunna vara styrenheten om det nu finns en sådan. detta symtom hade jag på min 740 88a. och då var det styrenheten.
Kostya
Har du kollat att kamremmen inte har kuggat över? Isf kommer gnistan vid fel tidpunkt men kan tända till ibland iallafall.
sigge21
Hade en 245-87 med samma motor.
Vissa dagar när man skulle starta var den stendöd, tände inte alls.
Kom på att det var något glapp i kabelhärvan vid torpeden, var bara att öppna huven ruska lite på härvan sen startade den på en gång, tydligen går det nån styrström där vid startögonblicket....
Hittade aldrig var glappet var någonstans, men orkade inte leta heller!!
Daniel_M
@MPalm 17994 wrote:
Har du kollat att kamremmen inte har kuggat över? Isf kommer gnistan vid fel tidpunkt men kan tända till ibland iallafall.



nej det har den inte för den ger aldrig gnista. Kollat genom att lägga ett nytt stift mot grenröret o det kommer ingen gnista.
Daniel_M
@spacecar 17995 wrote:
Hade en 245-87 med samma motor.
Vissa dagar när man skulle starta var den stendöd, tände inte alls.
Kom på att det var något glapp i kabelhärvan vid torpeden, var bara att öppna huven ruska lite på härvan sen startade den på en gång, tydligen går det nån styrström där vid startögonblicket....
Hittade aldrig var glappet var någonstans, men orkade inte leta heller!!



Var ute och juckade på det mesta utan någon lycka :l
Kostya
Ta bort fördelarlocket och kolla att rotorn snurrar som den ska.
Lite skumt att den tänder till ibland! Kan ju vara dålig jord nånstans.
Daniel_M
@MPalm 18010 wrote:
Ta bort fördelarlocket och kolla att rotorn snurrar som den ska.
Lite skumt att den tänder till ibland! Kan ju vara dålig jord nånstans.



Redan kollat den snurrar precis som den ska.. Ingen som vet någon kabel i någon kabelhärva som det kan va brott i eller något för den tänder typ 1 gång på 100, Mvh Oskar
aeqvist
Om du inte har nån gnista till tändstiften så skulle jag sätta en slant på att hallgivaren i fördelaren sagt upp sig.Det är inte helt ovanligt på dom motorerna.
Daniel_M
@cyklo 18047 wrote:
Om du inte har nån gnista till tändstiften så skulle jag sätta en slant på att hallgivaren i fördelaren sagt upp sig.Det är inte helt ovanligt på dom motorerna.


sitter det hallgivare på B230K?
slirfeldt
Efter en snabbtitt på ett volvoforum så sitter det hallgivare även på B230K och den sitter under fördelarlocket,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil