LLudde82Trådstart2010-01-13Bilen startar knappt när den är kall.. den blöddrar, misständer och varvar inte mer än typ 1500varv då börjar den strula.. När den väl är uppe i normal arbetstemp går den klockrent.. Verkstan ville ha 1500 för att bara läsa av felkoderna så ja hoppades på lite hjälp härifrån!!
om det känns som om det får för lite bränsle kan det vara givaren för motortempen
1500:- för att läsa av felkoder :eek:
ring runt det finns dom som gör det för några 100:- dringar
eftersom det är en usa-bil borde det finnas ett 16 polig diagnostikuttag
och den är då mycket trolig OBD2 kompatibel
felkodsläsare
https://readytech.se/Lasare.phpSå om ja kopplar ur tempgivarn och den beter sig likadant skulle man kunna tänka sig att det är den som är slut eller...
mät den heller den ska vara på ca 2,2 kohm vid 25C+ och ska sjunka i värde när det blir varmare
Hur vet ja när det är 25 grader då?
ut och mät
när den är kallare ska den ha högre värde
Bytt tempgivarn samma fel.. det finns inga felkoder.. vad fn är det för fel?
Verkar ju klart som att bränsleanrikningen inte fungerar som den skall vid kallstart, vilket med skulle stärkas om den startar och varvar med lite startgas i insuget vid kallstart, här finns annars med prisvettiga kodavläsare:
https://www.24.se/bil-tillbehor/bildiagnostik-c-227-1.aspx
Och kika även in här:
https://chryslerforum.se/main/viewforum.php?f=60&sid=f6c1332f625150a146997ffa86e4b15e som är ett mer märkesspecifikt forum om du inte redan kände till det.
Nu har jag fått fram en felkod: P0001 Vart kan ja få reda på vad den felkoden betyder?
Felkodsläsaren är en U380 om det spelar nån roll..
Fuel volume regulator control circuit open. Har ja fått fram nu.
Är det bränsletrycksregulatorn som dummar sig??
Och är det så att man bara kan kolla felkoderna när Check engine lampam lyser?
Skulle kunna vara just bränsletrycksregulatorn (btr) som är dålig och att kontrollmäta upp just bränsketrycket skulle kunna vara idé och där brukar det fungera bra med en vanlig manometer för tryckluft att tillfälligt mäta upp densamma.
Nej felkoder kan man annars kolla när som helst, men det är oftast då denna lyser som man får ut felkoder för motorsidans dito,,,