Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vw Caddy -92 går dåligt

Startad av lenstrom · 2008-02-13 · 7 svar

lenstromTrådstart
Hej på Er!

Min caddy 1.8 bensin med insprutare hackar när jag svänger höger efter att ha kört ca. 25mil från full tank, skumt. Den går fint vid högersvängar innan jag kommit upp i 25mil.

Ett annat problem jag har är att den går dåligt(orkeslös, kan varva utan motstånd) ett par hundra meter vid kallstart, har jag haft motor- och kupévärmare inkopplad hackar den ej...

Har ej bytt något, ägt bilen sex månader.

Hoppas på lite hjälp!

/Fredric

Fick ett tips från en kille utanför forumet, han sa: Det finns en givare i tanken som talar om för bränslepumpen om det finns bensin, finns det inte bensin så går inte bränslepumpen... Har den rostat ihop och endast ger indikation på bränsle vid mer än halv tank så stängs pumpen av...?
Tror ni att det finns substans i det han säger?
slirfeldt
Det med att den går dåligt efter kallstart kan bero på defekt tempgivare (för styrboxen), skumt fenomen med att den hackar vid sväng åt höger efter 25 mil,, men som sagt vad är det fråga om för motor?
frallan
@Peter H 29155 wrote:
Vad är det för motor? bensin/diesel?

Det med att den går dåligt efter kallstart kan bero på defekt tempgivare (för styrboxen), skumt fenomen med att den hackar vid sväng åt höger efter 25 mil,, men som sagt vad är det fråga om för motor?


Var sitter den och vet du vad en sådan kostar?
Polo 88
det står bensin i första meddelandet Min caddy 1.8 bensin med insprutare hackar när jag svänger
slirfeldt
Tempgivaren på denna bör sitta invid nedre kylarslangens ingång till motorn om ingen annan vet mer exakt, då detta varit uppe här några gånger,, frågan är bara vad denna har för påverkan vid/för svängar och nu är det två bilar som gör det...

Har inte hört talas om detta fenomen med givaren i tanken, men visst kan det säkert stämma och då tar den troligt signal i från den vanliga tankmätarens givare/reostat och det verkar ju med stämma med iaf "lenstrom"s bil.

Men tankmätaren fungerar som den ska och håller inte på och dyker vid dom 25 milen? Och så bör det teoretiskt handla om riktigt liten mängd bränsle för att så stänga av pumpen, tycker man.
frallan
@Peter H 29171 wrote:
Tempgivaren på denna bör sitta invid nedre kylarslangens ingång till motorn om ingen annan vet mer exakt, då detta varit uppe här några gånger,, frågan är bara vad denna har för påverkan vid/för svängar och nu är det två bilar som gör det...

Har inte hört talas om detta fenomen med givaren i tanken, men visst kan det säkert stämma och då tar den troligt signal i från den vanliga tankmätarens givare/reostat och det verkar ju med stämma med iaf "lenstrom"s bil.

Men tankmätaren fungerar som den ska och håller inte på och dyker vid dom 25 milen? Och så bör det teoretiskt handla om riktigt liten mängd bränsle för att så stänga av pumpen, tycker man.


Jo, tempgivarproblemet är bara att den går dåligt generellt vid start utan motorvärmare(har ej med kurvor att göra), notera dock att choken går i efter motorvärmaren, så bilen fattar att den är kall.
Tankmätaren fladdrar inte.

/F
slirfeldt
Ja där kan det tyda på att styrboxens tempgivare är defekt med dom symtomen,, ska forska mer i om det finns annan typ av tankgivare som kan tänkas styra bränslepumpen, men är inget jag hört talas om, men det verkar ju logiskt med dessa vidare symtom.
Raggarn
det kan vara så att du har 2 bränslepumpa i den . En i tanken och en under bilen.
den i tanken är en matar pump som ska fylla på den andra förådsbehållaren som den andra pumpen sitter i. slutar den i tanken fungera så gårbilen att köra ändå men med sjunkande bränsle nivå så blir det svårare att hålla rätt bränsle tryck hela tiden eftersom den huvudpumpen får jobba för mycke med att suga bränsle från tanken

Fler trådar i Hjälpforumet Bil