VW Golf 1,4 98. Ojämn tomgång.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19420
    mome1337
    Deltagare

    Hej. Jag har ett problem med min Vw Golf 4 1,4. Ibland när jag startar den så stannar den direkt, så jag måste gasa lite så att den inte stänger av. Men ändå så känns tomgången ojämn, riktig låg också. Och motorn låter lite också. Seda när jag kör fram lite några meter och bromsar, så stängs bilen av. Folk har sagt att jag borde byta motor, men jag tänkte att det kanske beror på något annat ? Någon som har någon idé om hur jag kan lösa detta problemet utan att byta motor ?

    #77822
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja innan ett motorbyte är aktuellt bör man fört göra en ordenklig felsökning och även få en uppfattning om hur hälsan på motorn är.
    Men med dessa fenomen sker dessa i samma omfattning med kall som varm motor?

    Bra grund är med annars en så bra servad motor som möjligt alltså att tändstift, luft/bränslefilter osv är fräscha brukar vara en bra början. Låg till dålig tomgång kan bero på defekt till kärvande tomgångsmotor som exempel. Men då motorn stannar för dig är det av att tomgången är för låg eller tvärdör den liksom i farten?

    Med på vad sätt tycker du motorn låter utöver det vanliga och är det som skrammel/knackande eller mera åt rassel?

    #77826
    boheme
    Deltagare

    En god ide kan vara att kolla att alla vakuum och luftslangar inte läcker. Du får inte glömma att kolla vakuumslangen till bromsservon och glöm inte att kolla insugspackningen. Ett bra verktyg är en burk startgas som man sprutar runt slangar och insug. Om varvet går upp har du hittat en läcka.

    Mvh Janne

    #77835

    @Peter H 73062 wrote:

    Ja innan ett motorbyte är aktuellt bör man fört göra en ordenklig felsökning och även få en uppfattning om hur hälsan på motorn är.
    Men med dessa fenomen sker dessa i samma omfattning med kall som varm motor?

    Bra grund är med annars en så bra servad motor som möjligt alltså att tändstift, luft/bränslefilter osv är fräscha brukar vara en bra början. Låg till dålig tomgång kan bero på defekt till kärvande tomgångsmotor som exempel. Men då motorn stannar för dig är det av att tomgången är för låg eller tvärdör den liksom i farten?

    Med på vad sätt tycker du motorn låter utöver det vanliga och är det som skrammel/knackande eller mera åt rassel?

    Motorn stannar för att tomgången är låg. Det händer när jag bromsar. När jag bromsar så åker tomgången ner och bilen stannar. Sedan när jag ska starta den igen, så ska jag gasa på lite i början för att motorn inte ska stanna. Men sedan när den har blivit lite varm så minskar det problemet, fast tomgången åker ändå ner när jag bromsar. Motorn låter på så sätt att den tickar typ. Ja den knackar kan man säga. Vissa har sagt till mig att byta olja till lite tjockare olja. Men jag ska kolla igenom bilen snart och börja byta lite småsaker som början, innan jag byter motor.

    #77836
    aw73
    Deltagare

    Läs av felkoder , diagnostikuttaget finns framför växelspaken bakom en lucka, uttaget äv av OBD2 typ men man måste ha en som är för vagbilar eftersom protokollet inte är OBD2
    utan vag:s egna

    #77839
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja att utläsa eventuell felkod kan med i vissa fall ge ledtrådar till grundorsaken och och denna klart prisvärda felkodsläsare/släckare fungerar till att utläsa motorsidans evenbtuella felkoder:https://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx som klarar VW:s Vagcom diagnostik.

    Men testa gärna av detta redan föreslagna metod med att leta eventuell vakumläcka med vandrande tomgång kan det med tex röra sig om kärvande tomgångsmotor, en liten cylindrisk sak kring motorns ovandel som man kan pröva att demontera för rengörning och kontroll att den går lätt.

    Om det verkar vara tickande ventil/er så kan det vara så att en kärvar lite så kan det där hjälpa med ett oljebyte och om det var ett tag sedan den byttes så kan man pröva en lite tunnare olja faktisk. Som på så sätt har lättare lösa upp en eventuell trög ventillyftare men är oljan i stället nyligen bytt så kan det där vara ide med just en lite tjockare mineralolja och se om tickandet avtar med det.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?