KklintaTrådstart2006-02-09hej, har en vw golf 1,9 tdi årsmd -02. en föredetta Securitas bil.
mitt batteri har tyvärr fungerat sämre och sämre med tiden, nu laddar batteriet ur ganska fort om man inte kör på några dagar. varför gör den det?? har även laddat på det några gånger, och när jag skall placera tillbaka (-)polen så blixtrar det till lite, kommer några gnistor från polen. är det normalt?
vad gör så att batteriet drar ur?
/Klinta
det kan det göra, även om allt är ok, eftersom att bilens elektronik efter att ha vart spänningslös drar lite ström under ett ögonblick.
Men ditt problem är säkert att bilen drar tjuvström, lättast är att upptäcka det gonom att ta ut säkring för säkring och mäta strömmen där säkringen satt, alltså du skall först bryta kretsen genom att ta ut säkringen och sedan sluter du den igen mha ampheremetern.
du kommer då att kunna ringa in felet kring de komponenter som matasa med en viss säkring...
vanliga fel brukar vara belysning i exempelvis handskfack eller baggage, stereo eller slutsteg...
det är även viktigt att batteriet är rent för att undvika krypströmmar, men skulle inte tro att det är det i ditt fall, eftersom att det laddas ur på något dygn
Tips Ladda bilen 1 dygn kör till en statoilmack be dem hjälpa dej kolla batteriet det skall kollas på 2 sätt !! dels mäta syravikten i alla 6 cellerna 1,14 är HELKASS och ett fullladdat-friskt batteri har 1,28 har du över 1,20-1,25 är det rätt så bra ,skall vara ungefär samma värde i alla annars har en cell rasat . annars KÖP NYTT
sen brukar de ha en belastningsmätare där man trycker ca 10-15 sekunder också läser man av volten den skall inte gå under 10 - 10,5 volt - gör den det köp nytt. Tror de flesta BRA mackar har båda dessa mätarna och i de flesta fall hjälper de dej också , där brukar vara rött och grönt fält på den så du ser vad som är bra eller dåligt , mätaren skall inte sjunka för mycket
för då är det ett dåligt omen.
din bil börjar ju bli 4 år gammal och det brukar ju vara en rätt så normal livslängd på ett batteri - fast nya orginalmonterade batterier brukar hålla lite längre
Tack för inläggen ovan:) skall prova dessa så snart jag får tid!
ang. batteriet så har jag ganska nyligen köpt nytt, så det skall det inte vara något fel på alls! men ja, jag mäta värdena ändå, kan vara bra att kolla!
Kan ju hända att även ett nytt batteri är felaktigt.
Be om hjälp där du köpte det.
ok du har bytt batteri... då bör det hju inte vara det , men kolla ändå......
om du har allting avstängt tändning allt...... är det ett bra test att lossa på plus eller minuspolen på batteriet gärna i lite mörker och se fall det blir en gnista , eller höra . blir där det så kan det vara tal om tjuvström. enliiiten gnista blir där nästan alltidfinns ju saker som alltid går på sparlåga klocka , minne , dator etc men det skall knappt höras../ synas
ju större gnista ju mer tjuvström drar den , isåfall kan du mäta den där mellan batteripolen och polskonsom du just tog av.
gör dock inte detta när du just laddat batteriet för där är då mycket knallgas i batteriet vänta några timmar efter du kört / laddat så det inte händer en olycka KNALLGAS + GNISTA INTE BRA !!
har du dragkrok?
Det brukar va en av bovarna till tjuvström. Kabeln blir dålig med åren.
har du testat att mäta upp tjuvströmmen? är nog den enklaste vägen att ringa in felet på, gör som jag skrev ovan så skall du nog hitta dina tjuvströmmar...
kanske inte så lätt att mäta upp sånt om man inte har grejor till det eller kan sånt , en bilelektriker kan nog hitta felet på ½- 1timme åt dej
å sdet kostar väl ung som en tank bensin.....