Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

VW Polo 1,6 -98 Startbekymmer

Startad av Christer L · 2009-09-07 · 6 svar

Christer LTrådstart
Grannens Polo krånglar när den är kall.
Startar men stannar efter några sekunder på tomgång.
Går att hålla i gång med hjälp av gasblippande, men är tjurig och spottar och luktar bensin.
Efter några minuter tar den sig och går sedan helt normalt till dess att den har stått och blivit kall, typ över natten

Vad tror ni?
vwbussen
Har ni hittat vad som var fel ??

Har samma fel på min bil.

/R
5961
Nej, ingen lösning ännu
vwbussen
Då fungera min bil igen :)

Det var en tempsensor som var sönder :)
Den är byt och bilen funkar perfekt igen.

Se om det kan vara samma fel hos dig.
slirfeldt
Jo inte helt ovanligt fenomen på dessa motorer att just tempgivaren gett upp och väl värt att kontroller/mäta upp,,,
Robin-N
Hej

Har en VW polo från -94 som nyligen blivit väldig svår att starta när motorn är kall.

De tar 2-4 gånger med att jag vrider om nyckeln innan den vill gå på tomgång. De gångerna man vrider nyckeln innan den bestämmer sig för att gå på tomgång så startar motorn men dör direkt igen.
När den väll går på tomgång så om man trycker ner gasen så stannar motorn.

Men om man väntar 1-2 minuter med motorn på tomgång och sen trycker på gasen så går den. När man sen väll kör så är de inga problem alls med bilen.

Känns som det är väldigt likt problem till den som startade denna tråden.
Undra om man skulle kunna få tips på vilken tempgivaren de är som folk har bytt.

mvh
Henrik
Nitrogen
Det är väl den som sitter frampå toppen och går ner i en vattenkanal. Sitter bredvid den som ger signal till mätaren. Den som ser mer avancerad ut och är lite större är det.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil