Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

VW Polo -92 "hostar"

Startad av SofieM · 2009-11-15 · 6 svar

SofieMTrådstart
Hej,
Min VW Polo från -92 motor 1,3 "hostar" när jag kör. Det är som att den inte får tillräckligt med bränsle och den stannar upp för att sen komma igång igen. Detta händer både på låg och hög växel. Mest när jag precis startat, efter ett tag är det som att den kommer igång och då går det bra att köra.

När jag köpte den för ca 1 år sedan sa säljaren att fläktremmen kanske skulle behövas bytas ut om ett tag. Kan det vara den?

Tacksam för svar, jag kan absolut ingenting om det här :)
slirfeldt
Detta har högst troligt inget med fläktremmen att göra men angavs det redan då att den skulle behövas bytas, så är det ändå dax för det nu innan den går av,, hur är den annars servad?

Om nu inte bilens servicehistoria är känd kan tex nya tändstift, luft/bränslefilter göra underverk, men den är inte svårstartad kall som varm?
Radde
Hej och tack för hjälpen!
Den är inte svårtstartad och har aldrig varit. Ska kolla upp vad som tidigare bytts ut och återkommer:)
Radde
Nu har jag kollat igenom papprena och det verkar som att oljefilter är bytt, men inte så mycket mer av betydelse.

Kan det vara problem med tändstiften även om den startar bra?
berit
Det här med att den startar bra, för att sedan strula under uppvärmnings-fasen, och sedan hyffsa till sig när den börjar bli varm är typexempel på dålig kylvätsketempgivare enl min mening :h

I korta ordalag, styrboxen tror kort efter start att motorn är varmare än den är och därför får motorn för lite bränsle, mager blandning ger ryckig gång med misständningar osv..när motorn sedan blivit varm överensstämmer givaren med verkligheten....

En kylvätsketempgivare är ganska billig och inte svår att byta, värt att chansa :utrop innan man gör en mer grundlig felsökning och börjar byta dyrare delar.

Var nogrann :utrop med att få den som är till motorstyrboxen (alltid minst 2 stift) och inte den som är till instrumentet (ibland bara ett stift)
aw73
på denna modell sitter 2 st 2 stiftiga
det konstatera man lätt, kopplar man bort den som är till mätaren och den ej ger utslag trots att motorn är varm så är det den andra givaren (Blå?) som ska vara på ca 2,2 kohm vid 25C+
framför vänster knä vid förarplatsen finns ett diagnostikuttak 2x2 pol (svart och vit)
för felkodsläsning

har själv en 91:a med motorkod AAV som är till-salu och ska ersättas av renault 5TL från 1984
berit
Det luriga med dåliga tempgivare är att dom kan funka utmärkt vid varierade temperaturer, men visa avbrott vid vid vissa andra temperaturer....

alltså kan man vara tvungen att mäta kontinuerligt med typ diagnosinstrument för att se "hacket" i kurvan, (felaktigheten vid viss temp)..
bättre att chansa...

tänk också på att bilen startar bra (inget fel), går bra ? varm (inget fel)...kass där i mellan....typiskt men som vanligt när det gäller bilar - man vet inte förrän man provat :o

man kan kolla på www.mekonomen.se på din bils reg nr, ofta har dom aktuell givare, sedan är det bara att leta reda på den under huven och byta:upp

Fler trådar i Hjälpforumet Bil