JjenniehTrådstart2009-07-14Jag har problem med min Polo-96, den startar inte när det är varmt ute, står den i skuggan eller om det är kallt och regnar är det inga problem. Kan köra bilen till jobbet på morgonen och på eftermiddagen går den inte igång, i bland kan det räcka med att vänta en stund och sedan kommer den i gång men ibland har jag även fått lämna den över natten och då har det inte varit några problem dagen efter. Det är likssom bara det sista "hugget" som fattas för att den ska hosta igång.
Hallgivaren är bytt, jordfelsbrytare fixad, bränslepumpsrelät är bytt, bränslefilter är bytt... vi har haft den inne på service otaliga gånger men man kan inte hitta felet... kan någon tänkas knäcka denna nöten?!
Hej!
Om det finns en temp.givare kan det vara den.
Eliot.
om det skulle vara tempgivaren skulle jag inte då se på instrumentpanelen att bilen blir varm/kall uppför sig knasigt?... eller kan det vara den ändå? vet du om jag kan byta den själv? vet inte ens vart den sitter dock...
på en såpass gammal bil är det separat givare för motorstyrning och tempmätare
men dom kan sitta i samma hölje som då är 4 polig
hej
Tack för era svar!
Jag ringde verkstadsgubben som har försökt fixa problemet åt oss och han har tydligen inte kollat tempgivaren, dock menade han att han inte hade varit med om att en bil uppför sig som våran om det är tempgivaren det är fel på. Han sa att bilen borde koka i så fall och att man borde se det på mätaren i bilen... men om jag förstår dig rätt så behöver det inte alls vara så eller?
Är det dyrt att byta tempgivaren?
Jo det kan som sagt mycket väl vara styrboxens temperaturgivare (alltså den som ger styrboxen temperatur information) som är dålig och har även egna erfarenheter av detta och vid liknande symtom och motortyp samt har egentligen med det inte så mycket med att motorn då skulle koka,,,
Men bilen går annars bra, överlag?
Ja, bilen går hur bra som helst annars, ska kolla md Vw om det är något vi själva kan byta, vill inte gärna gå tillbaka till vår verkstadsgubbe...
Hej
Kollade på meconomen vad det fanns för reservdelar till Polon, hittade en temperaturgivare under fliken Bränsle/motorstyrning men följande benämning: "Vattentempgivare 4 -polig kontakt", är det denna ni menar som eventuellt är sönder?