Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

VW Polo med dålig tomgång när bilen är varm

Startad av koniknemo · 2010-06-22 · 12 svar

koniknemoTrådstart
Hej!
Har en VW Polo 1,4 2000, som vi har lite problem med.
Bilen startar när den är kall och den funkar perfekt, men när man har åkt mellan 5-10 mil, så blir det dålig tomgång och ibland stannar den.
Har haft den på verkstad där dom bytte bränslefilter och blåste ren bränslesystemet, den blev lite bättre men inte helt bra.
Så fruktansvärt trist, kan dessutom inget om bilar.
Så därför undrar jag om det finns någon därute som kan tipsa mig om vad det kan vara för fel på den.
boheme
@koniknemo 59323 wrote:
Hej!
Har en VW Polo 1,4 2000, som vi har lite problem med.
Bilen startar när den är kall och den funkar perfekt, men när man har åkt mellan 5-10 mil, så blir det dålig tomgång och ibland stannar den.
Har haft den på verkstad där dom bytte bränslefilter och blåste ren bränslesystemet, den blev lite bättre men inte helt bra.
Så fruktansvärt trist, kan dessutom inget om bilar.
Så därför undrar jag om det finns någon därute som kan tipsa mig om vad det kan vara för fel på den.


Vet du eller kan du titta i din instruktionsbok för bilen vad du har för insprutningssystem eller eventuellt förgasare i bilen. Det skulle hjalpa forumet att hjälpa dig.

Mvh Janne
Madball
@Janne46 59324 wrote:
Vet du eller kan du titta i din instruktionsbok för bilen vad du har för insprutningssystem eller eventuellt förgasare i bilen. Det skulle hjalpa forumet att hjälpa dig.

Mvh Janne



Problemet är att jag inte har någon instruktionsbok, fanns ingen med när jag köpte den.
Men jag ska kolla om jag kan få tag i en.
Är så tacksam för alla svar jag kan få, för vare sig jag eller min man är bilkunniga.
Madball
Puffar lite!!
boheme
@koniknemo 59349 wrote:
Puffar lite!!


Jag misstänker dåligt bränsletryck och då om det möjligen finns något som kallas Bränsletrycksregulator i motorsystemet i er bil. Den kan ställa till med det ni upplever.

Mvh Janne
Madball
@Janne46 59353 wrote:
Jag misstänker dåligt bränsletryck och då om det möjligen finns något som kallas Bränsletrycksregulator i motorsystemet i er bil. Den kan ställa till med det ni upplever.

Mvh Janne


Tusen tack för tipset.
Är det något som man kan byta själv?
Gör den så att tomgången blir dålig när man kört ett tag?

MVH
Katarina
boheme
@koniknemo 59355 wrote:
Tusen tack för tipset.
Är det något som man kan byta själv?
Gör den så att tomgången blir dålig när man kört ett tag?

MVH
Katarina


Det kan orsaka det felet men det är inte garanterat att det är det. Svårigheten för forumet är att vi inte vet exakt hurdant bränslesystem ni har i er bil. Jag har även tillbringat nägra timmar på nätet fär att försöka få tag på mer info om bilen så vi vet exakt vad vi har för handen men tyvärr fann jag inget som kunde hjälpa oss. Min spekulation är trolig men inte helt säkert rätt. Jag skulle nog rekommendera att nägon verkstad testade Bränsletrycksregulatorn innan byte, börjar man byta delar blint kan det bli mycket pengar i slutänden.

Mvh Janne
aw73
kanske jag kan ge lite hjälp på traven
ta reda på motorkoden den finns på en vit etikett i bagaerummet (3 bokstäver)
Madball
@a128 59358 wrote:
kanske jag kan ge lite hjälp på traven
ta reda på motorkoden den finns på en vit etikett i bagaerummet (3 bokstäver)


Tack!
Ska kolla när jag kommer hem från jobbet.

MVH
Katarina
simonr
Vet att VW körde med förgasare länge (om det hade varit en amerikanskbil så hade det hetat TBI, vet inte vad VW kallade sina elförgasare dock). Om den nu är en sådan elförgasare så är det mycket vanligt att dom drar tjuvluft vid förgasarfotspackningen. Testa med startgas (köpes på macken) och med motorn igång så sprejar man friskt vid ev förgasare, om bilen då varvar eller dör (vanligast att de dör/stannar) så är det nog så att den suger luft.

Annars har ni kollat tändspolen? https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndspole
Brukar kunna dumma sig när den blir varm, om den är dålig dvs.
Nitrogen
Har kollat lite på Laga.se, väldigt lätt att se vad det är för grejer på en bil där. Det är inte enhetsinsprutare (elektronisk förgasare), utan vanlig MPI. Vet ej exakt vilket utförande, men det innebär att det inte finns nån "förgasarfot" som kan krångla. Jag skulle gissa på tempgivare, men bara en vild gissning.... Konstigt att det behövs så lång körsträcka innan felet visar sig, sånt brukar komma efter ett par minuter.
Madball
@hankypanky 59373 wrote:
Har kollat lite på Laga.se, väldigt lätt att se vad det är för grejer på en bil där. Det är inte enhetsinsprutare (elektronisk förgasare), utan vanlig MPI. Vet ej exakt vilket utförande, men det innebär att det inte finns nån "förgasarfot" som kan krångla. Jag skulle gissa på tempgivare, men bara en vild gissning.... Konstigt att det behövs så lång körsträcka innan felet visar sig, sånt brukar komma efter ett par minuter.


Tack för alla bra tips.

Ja, den går klockrent och börjar inte krångla förrän man åkt mellan 5 - 10 mil.
Det är ju bra om kan åka lite längre sträckor :).

MVH
Katarina
Nitrogen
Skulle rekommendera att gå till en verkstad som har diagnosinstrument, vissa har, andra inte. klart prisvärt och snabbt, då man kan se exakt vad felet är då. Ett fel sparas i bilens dator och man kan läsa det på instrumentets skärm. Om man kan/gillar att meka så kan man stå och prova att byta prylar, men skulle gissa att det ovan är bästa lösningen för er.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil