Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

vw polo startar men dör (nyinköpt -96, hjälp!)

Startad av stillir · 2012-04-21 · 45 svar

slirfeldt
Enligt skrotsajterna sitter den enda bränslepumpen på den modellen och årsmodell i tanken och som vanligt i hopbyggd med tankarmaturen som ser ut så löst: https://system.recopart.se/bilder/delart/G/401420_1_G.jpg
cemyGoxycrype
Jupp den ligger i tanken, jag är tillräckligt mycket kyckling för att inte börja bygga om bränsle systemet. Men jag körde pumpen direkt mot batteri och då lät den. Nån som har koll på vilket relä man ska jaga?
slirfeldt
Ja det var smart att testköra bränslepumpen även om det räckt att kontrollmäta om/att det kommer fram ström dit,,

Men börja med att kontrollera dessa säkring är hel den för bränslepumpen. Nästa steg är att leta upp reläet för bränslepumpen som bör se ut så iaf: https://bilder.lagabasen.se/delar/1051/1051240969vy1.jpg
cemyGoxycrype
det är lite konstigt det där det kommer fram el men den går bara runt vid direkt koppling.
slirfeldt
Så det finns spänning vid bränslepumpskontakten men pumpen går inte ändå. Utan först då du lägger på 12 Volt?

I så fall mätt upp hur stor spänningen är från bränslepumps reläet om det verkligen när 12 Volt.
cemyGoxycrype
får bli i morgon, saknar verktyg till det hemma, ska se om jag hittar reläet och om jag kan koppla förbi det.
slirfeldt
Låter i så fall som det är något skumt med dess relä,,, men kika efter detta som sagt om du kommer en bit på väg till en fungerande bil...
cemyGoxycrype
Dags att bli kreativ, tror att jag kopplar pumpen direkt på batteriet och sätter en brytare på kabeln, ideer på det, korkad/farlig ide eller möjlig väg för att få det att funka?
cemyGoxycrype
nu vet jag, det var en korkad och potentionellt farlig ide, efter att brytaren mer eller mindre brann upp i min hand så la jag ner försöket. :)
slirfeldt
Denna snikvariant borde fungera bara om dess brytare är avsedd för tillräckligt höga strömmar.
Alternativt kopplar dess matning via ett extern relä så bör det med fungera.
cemyGoxycrype
Tjohoo! Liket har nu bensin till förgasare men startar lik för****at inte, ska pumpen gå HELA tiden eller bygger den tryck? Pumpen startar när jag slår på tändningen och stannar efter typ 5 sek. Bensin direkt i förgasaren tänder bilen på men slocknar redan innan jag lyckats släcka branden.
slirfeldt
Ja detta är det vanliga att bränsleåumpen brukar vara spänning satt några sekunder för att slås av om man inte gör vidare startförsök.
Men ska naturligtvis ge konstant spänning vid startförsök och med motorn igång.

Läskigt testmetod detta brukar vara säkrare dutta ner lite startgas då man testar om motorn tänder till på detta. Men lossa returledningen för att samla upp returbränslet i en flaska för att se att det kommer fram ordenkligt med bränsle.

Verkar klart som bränsle leveransen uteblir iaf i tillräcklig form.
cemyGoxycrype
En tanke, hur fungerar defas startspärr? Det har suttit ett larm i bilen ( ditsatt av en eltejps fantast) kan kanske vara det som spökar..
slirfeldt
Har ett sådant larm i miatan som jag med kopplat ur dess startspärr då den inte är helt pålitlig,, dessa är ofta bara skarvade till ordinarie startsignal kabeln från tändlåset.
Så leta upp var den kabeln är klippt och skarvad som sedan åter ansluts till den vanliga funktionen.
cemyGoxycrype
startspärren var urkopplad men den gick mot startmotor inte pump,,