soppafilter bytt, ingen skillnad, det rinner på till filtret, så,, pump och filter ska vara ok, om man testar att vara metodisk, vad blir nästa steg? vacum slangar har jag fått tips om, men har inte en attans aning om vilka det är, alla sladdar som går in i förgasaren vet jag inte heller vad det är... Känns som att jag kanske inte är född bilmek iallafall..
vw polo startar men dör (nyinköpt -96, hjälp!)
För att klar göra så sitter det insprutning på denna och förmodligen en enkel insprutare i enheten som ser ut som en förgasare.
Således räcker det inte med att det bara kommer fram bränsle utan det måste ske under ett visst tryck för att motorn ska kunna fungera.
Detta kan dock mätas upp med faktiskt vanlig manometer för tryckluft tillfälligt inkopplad T-koppling till bränsle insprutnings enhetens bränsle ingång.
Där bör trycket visa ett stabilt bränsletryck på runt 2 Bar så meden småtrött bränslepump kan man med få dessa fenomen du har.
Men då den är svårtstarad testa då med att spraya startgas i motorns insug (som då helt ersätter bränslet) tänder då motorn genast till lutar det iaf till bränslerelaterat problem och felsökningen kan gå vidare där.
Händer det fortfarande inget då uteblir förmodligen gnista till tändstiften och som då indikerar till tändrelataret problem och där kommer tex defekt temperaturgivare in. Jo vakumslangar spelar med in till viss del men brukar ofta ge en sämre tomgång osv tex.
Men att motorn för det borde gå att starta. Fast kika efter diverse vakumslangar kring insprutnings enheten är hela och sprickfria.
Således räcker det inte med att det bara kommer fram bränsle utan det måste ske under ett visst tryck för att motorn ska kunna fungera.
Detta kan dock mätas upp med faktiskt vanlig manometer för tryckluft tillfälligt inkopplad T-koppling till bränsle insprutnings enhetens bränsle ingång.
Där bör trycket visa ett stabilt bränsletryck på runt 2 Bar så meden småtrött bränslepump kan man med få dessa fenomen du har.
Men då den är svårtstarad testa då med att spraya startgas i motorns insug (som då helt ersätter bränslet) tänder då motorn genast till lutar det iaf till bränslerelaterat problem och felsökningen kan gå vidare där.
Händer det fortfarande inget då uteblir förmodligen gnista till tändstiften och som då indikerar till tändrelataret problem och där kommer tex defekt temperaturgivare in. Jo vakumslangar spelar med in till viss del men brukar ofta ge en sämre tomgång osv tex.
Men att motorn för det borde gå att starta. Fast kika efter diverse vakumslangar kring insprutnings enheten är hela och sprickfria.
Efter en del svordommar och dylika skällsord så har ett antal kollegor tittat på liket, och den hypotes som verkar vunnit kraft är vatten i tanken,, så tipset var att pyttsa i en fem liter etanol och köra på det. Bilen går igång nu med gas och fortsätter vara igång svarar uselt på gas pådrag men ändock svarar, tror ni att det kan vara så simpelt som vatten i tanken?
Kan vara....! Men blir det bättre med etanol då?
Ja ur den aspekten så binder ju etanolen som ju är en alkohol upp den fukt/vatten som nu eventuell finns i tanken.
Även om detta känns lite långsökt då den lilla mängd (runt 5% etanol) som finns i den mesta bensinen borde det redan där vara rätt fuktfritt i det bränslet.
Skulle mer i felsökningen få konstaterat vad bränsletrycket nu är för orkar inte bränslepumpen bygga upp tillräckligt bränsletryck på runt 2 bar får man samma fenomen.
Även om detta känns lite långsökt då den lilla mängd (runt 5% etanol) som finns i den mesta bensinen borde det redan där vara rätt fuktfritt i det bränslet.
Skulle mer i felsökningen få konstaterat vad bränsletrycket nu är för orkar inte bränslepumpen bygga upp tillräckligt bränsletryck på runt 2 bar får man samma fenomen.
En liten hypotet.... Förr fanns det Kanister på bränslesystemet... Det blev igensatt ibland... Finns det fortfarande och är den isf kollad? Brukar vara en liten plåtinsats... Som sagt, rent hypotetiskt, skulle den kunna framkalla detta?
Jo och dylik tingest ser ut som så lös en kolkansiter:https://bilder.lagabasen.se/delar/1023/102361081vy1.jpg men brukar sällan ställa till och är med faktiskt lite osäker till vad eventuell fenomen blir med igensatt sådan.
Där den med sitt aktiva kol har till uppgift för att bränsleångor inte skall läcka ut till omgivningsluften. Bränsleångor uppstår genom skvalp i bilens bränsletank.
När bilen inte går leds förångat bränsle från bränsletanken till en kolkanister, där de absorberas. Då bilen körs i reglerat mod (closed loop), öppnar fordonsdatorn en avluftningsventil och bränsleångorna leds in i motorns inloppsrör, där de blandas med inkommande luft, varvid kolfiltret dräneras.
En backventil förhindrar att inloppsluften trycks bakvägen till bränsletanken.
Kolkanistern har även en annan uppgift. Då bränslenivån i tanken sjunker, måste utrymmet fyllas med luft. Annars skulle tanken skrynklas ihop av bensinpumpens sug. Den erforderliga luften ventileras in genom kanistern.
Där den med sitt aktiva kol har till uppgift för att bränsleångor inte skall läcka ut till omgivningsluften. Bränsleångor uppstår genom skvalp i bilens bränsletank.
När bilen inte går leds förångat bränsle från bränsletanken till en kolkanister, där de absorberas. Då bilen körs i reglerat mod (closed loop), öppnar fordonsdatorn en avluftningsventil och bränsleångorna leds in i motorns inloppsrör, där de blandas med inkommande luft, varvid kolfiltret dräneras.
En backventil förhindrar att inloppsluften trycks bakvägen till bränsletanken.
Kolkanistern har även en annan uppgift. Då bränslenivån i tanken sjunker, måste utrymmet fyllas med luft. Annars skulle tanken skrynklas ihop av bensinpumpens sug. Den erforderliga luften ventileras in genom kanistern.
@Peter H 78291 wrote:
Men pumpen har ett arbetstryck på 1,2bar.
Nu har även mina kära kollegor kommit på att det nog är kamremmen som strular, är aningens tveksam till det själv..
Där bör trycket visa ett stabilt bränsletryck på runt 2 Bar så meden småtrött bränslepump kan man med få dessa fenomen du har.
Men pumpen har ett arbetstryck på 1,2bar.
Nu har även mina kära kollegor kommit på att det nog är kamremmen som strular, är aningens tveksam till det själv..
Okey men låter väl lågt bränsletryck för ett bränslesystem med insprutning där det annars för VW.s motorer anges 2,5 reglerar bränsletryck.
Låter igen som mindre troligt med kamremsfel men visst låt kontrollera att dess markeringar stämmer osv så är den teorin med avskriven.
För just med som du prövat att den går bra med startgas stärker ju än mer till att bränsle finns men inte med tillräckligt tryck. Då bränslepumpar börjar ge sig så blir det just att systemtrycket minskas
Låter igen som mindre troligt med kamremsfel men visst låt kontrollera att dess markeringar stämmer osv så är den teorin med avskriven.
För just med som du prövat att den går bra med startgas stärker ju än mer till att bränsle finns men inte med tillräckligt tryck. Då bränslepumpar börjar ge sig så blir det just att systemtrycket minskas
Får försöka gräva ur den där pumpen och byta den, sitter som limmad bara,, ja ja vad vore livet utan problem?
Jo verkar av det bränsletrycket som bränslepumpen är lite trött, men visst är bränslefiltret bytt som annars nära på igensatt med kan se sådana fenomen.
Finns det annars dom runda 12 volten vid pumpen så lutar det åt en småtrött bränslepump som sagt.
Brukar vara lite miklande med att demontera bräslepumpen med dess tankarmur som ser ut så löst: https://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077130045vy1.jpg
Finns det annars dom runda 12 volten vid pumpen så lutar det åt en småtrött bränslepump som sagt.
Brukar vara lite miklande med att demontera bräslepumpen med dess tankarmur som ser ut så löst: https://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077130045vy1.jpg
Nu är pump startmotor och kolkanister inköpt, (plus en transit 97a)börjar tröttna på vw nu funkar inte det här nu så blir det transit i fortsättningen.
Glöm inte kolla bränsletrycksregulatorn också, membranet i dessa kan bli konstiga och då gör den lite som den vill, hur som helst.
Sitter i ena änden på fuelrailen och kostar inte många kronor, går fortare att byta mot en ny än att felsöka den gamle.
Sitter i ena änden på fuelrailen och kostar inte många kronor, går fortare att byta mot en ny än att felsöka den gamle.
jo så sant och detta märker man med direkt om man kontrollmäter just bränsletrycket,,, såvida inte transiten tagit hand om transporterna. :-)
Jahapp, nu är pump och startmotor bytta och lite startgas hjälp fick igång golfen, skulle nog bytt pumpen på en gång,, nu är det visserligen bara tre cylindrar den går på men det kan kanske bero på att jag körde ner en mejsel i fördelarlocket,, (försök inte trycka ner ett fördelarlock med en skruvmejsel det går inte,)