Känns som ett jordfel någonstans. Vi kan ju utesluta själva instrumentet samt att det inte är troligt att det blivit fel på typ alla källor till mätarna. Kolla upp kopplingsstiften på själva instrumentet. Försök oxo kolla upp vilken kabel/krets som är jord, och mät på kabeln till instrumentet om det verkar vara bra kontakt mellan jord och denna. Tror inte det finns någon mjukvara som är gemensam för dessa funktioner, men ska inte svära på det....
Har en VW Sharan 1,8T -00 där hastighetsmätare och varvmätare är helt döda. Varvmätaren ligger på fel sida stoppet så det måste blitt nån strömpeak eller nåt...
Tankmätaren visar halv tank men ändå lyser tanklampan, samma med tempmätaren. Har tagit diagnos på verkstad och de tre felkoder som fanns gick att nolla (nåt med AC och nåt med startspärr). Ingen skillnad när vi provar byta multiinstrumentet. Verkar vara nåt med signalen fram till instrumentet och inte själva instrumentet - men VAD?? Någon som kan ge en hint? Vore mycket tacksam. Instrumentet dog i april när vi blev påbackade av en annan bil, verkstaden hade ingen ledig tid förrän nu i september därav har vi väntat med åtgärd. Folksam vill inte tro på att instrumentet dog vid kollisionen så jag måste stå för kostnaderna själv. Har åkt utan hastighetsmätare sedan april, försöker använda bilen så lite som möjligt. Tacksam för all hjälp som kan fås!
Tankmätaren visar halv tank men ändå lyser tanklampan, samma med tempmätaren. Har tagit diagnos på verkstad och de tre felkoder som fanns gick att nolla (nåt med AC och nåt med startspärr). Ingen skillnad när vi provar byta multiinstrumentet. Verkar vara nåt med signalen fram till instrumentet och inte själva instrumentet - men VAD?? Någon som kan ge en hint? Vore mycket tacksam. Instrumentet dog i april när vi blev påbackade av en annan bil, verkstaden hade ingen ledig tid förrän nu i september därav har vi väntat med åtgärd. Folksam vill inte tro på att instrumentet dog vid kollisionen så jag måste stå för kostnaderna själv. Har åkt utan hastighetsmätare sedan april, försöker använda bilen så lite som möjligt. Tacksam för all hjälp som kan fås!