Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

VW Sharan -00 instrument funkar inte

Startad av Robban_ · 2011-09-22 · 4 svar

Robban_Trådstart
Har en VW Sharan 1,8T -00 där hastighetsmätare och varvmätare är helt döda. Varvmätaren ligger på fel sida stoppet så det måste blitt nån strömpeak eller nåt...
Tankmätaren visar halv tank men ändå lyser tanklampan, samma med tempmätaren. Har tagit diagnos på verkstad och de tre felkoder som fanns gick att nolla (nåt med AC och nåt med startspärr). Ingen skillnad när vi provar byta multiinstrumentet. Verkar vara nåt med signalen fram till instrumentet och inte själva instrumentet - men VAD?? Någon som kan ge en hint? Vore mycket tacksam. Instrumentet dog i april när vi blev påbackade av en annan bil, verkstaden hade ingen ledig tid förrän nu i september därav har vi väntat med åtgärd. Folksam vill inte tro på att instrumentet dog vid kollisionen så jag måste stå för kostnaderna själv. Har åkt utan hastighetsmätare sedan april, försöker använda bilen så lite som möjligt. Tacksam för all hjälp som kan fås!
Nitrogen
Känns som ett jordfel någonstans. Vi kan ju utesluta själva instrumentet samt att det inte är troligt att det blivit fel på typ alla källor till mätarna. Kolla upp kopplingsstiften på själva instrumentet. Försök oxo kolla upp vilken kabel/krets som är jord, och mät på kabeln till instrumentet om det verkar vara bra kontakt mellan jord och denna. Tror inte det finns någon mjukvara som är gemensam för dessa funktioner, men ska inte svära på det....
slirfeldt
Vet att dessa kan ha sina skulle elfel som tex beskrivna symtom och det kan ge resultat att bland annat kika över multikontakterna på instrumentets baksida och dess jordpunkter som bör finnas iaf en av i dess närhet. Tråkigt men föga förvånande att inte försäkringsbolaget trodde på dig då detta bokstavligt hände vid det tillfället.

Men hur reagerar varvräknaren då man slår av tändningen går den då tillbaka till vanligt läge eller är dess placering konstant på "andra sidan"? Som tillfällig hastighetes mätare kan man använda en GPS för kolla av exakt hastighet dock är detta inte godkänd vid bilprivningen som enda instrument.
aAninuabachura66
Varvmätaren är helt död - ligger konstant på "andra sidan".
aAninuabachura66
tack för bra tips : ) skall undersökas!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil