VW T4 2,5i 1996

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22055
    doffe29
    Deltagare

    köpte den för några veckor sedan, avgasvärdena var katastrof vid senaste besiktning för 2år sedan(sen har den stått) så jag köpte en på biltema och besiktade den utan problem,.
    Sen så började problemen 🙂
    i
    bland när den kom upp i temp så gick den ojämnt och var extremt svårstartad, men kall inga problem.

    Nu har jag bytt olja+filter+fördelarlock+rotor+tändstift, och andra skumma problem dyker upp. när motorn börjar komma upp i 1/4 på tempmätaren så vill inte bilen gå ner på tomgång, dvs om jag ligger och kör på 3000varv och frikopplar så ligger motorn kvar på 3000 varv, och om man står stilla och tomvarvar så blir det samma, men lägger man i växel och smyger upp kopplingen så tvingar man ner tomgången till 8-900 vrav men då låter det som motorn missar på 1 cyl..

    Så om man kunde få lite tips på i vilken ordning och hur man felsöker/mäter upp det som kan vara orsaken, innan man lägger en förmögenhet på delar 🙂

    Hallgivare
    Tempgivare
    Lambda
    lmm
    O.s.v…….

    MVH Danne

    #81348
    slirfeldt
    Deltagare

    Låter lite som det kan röra sig om en dåligt fungerande temperaturgivare som jag har för mig är en kombinationsgivare som sitter på ingående kylslang till motorn.

    Med den risiga tomgången brukar det inte vara helt ovanligt med kärvande tomgångsmotor (https://bilder.lagabasen.se/delar/1097/1097269299vy1.jpg https://bilder.lagabasen.se/delar/1097/1097269299vy2.jpg) Som man med kan pröva demontera rengöra och smörja in lite lätt.

    #81349
    Neostubbate
    Deltagare

    Tack för snabba tips, ska försöka få tid i helgen och kolla tipsen. lossar man bara tomgångsmotorn och rengör/smörjer eller plockas den isär?

    #81351
    Neostubbate
    Deltagare
    #81350
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis lossa tomgångsmotorn för just rengöring och se att dess ventil går att röra lätt.

    Med temperaturgivare kan det finnas fler alternativ. Så kika hur den temperaturgivaren ser ut och har för färg som avgör vilken det ska vara och där bör det endera vara denna svart fyrkantig sockel/gul ring och fyra kablar: https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=712470&CarReference_ID=8861&CategoryType_ID=1.
    Eller denna halvrunda grön kontakt också den med fyra kabkar:https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1477855&CarReference_ID=8861&CategoryType_ID=1

    Eller så om det är en givare med endast två kablar med blått kabelstycke https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1477847&CarReference_ID=8861&CategoryType_ID=1
    Känns det osäkert kan annars i regel VW återförsäljaren direkt per telefon säga vilken typ av givare du ska ha till just den motorn.

    #81358
    Neostubbate
    Deltagare

    Rengjort tomgångsmotorn, och vevhusventilationen och spjällhuset som var grymt kladdiga och skitiga.
    Men gasen/tomgången “hänger” sig hela tiden både vid körning och tomvarvning, om man väntar 30 sek – 1 min så sjunker den oftast ner till normal tomgång, gäller både varm och kall.

    om jag kopplar ur tomgångsmotorn stannar den direkt.

    Upplever också att det tar lång tid innan den kommer upp i temp, typ 3-5 mils körning?

    när jag kopplar ur Temperatursensorn till insug/luft händer det ingenting ( https://webkat2.mekonomen.se/inetkat/default.asp?Hbutik=3247-000&Hsprak=S&Htider=
    Vardagar+08.00+-+18.00+
    Lördagar+10.00+-+15.00+&Hadress=Kryddstigen+1-3,+800+06+GÄVLE,+Tel:+026-100110&Hepost=gavle@mekonomen.se ) ska det vara så ??

    nåt tips ?

    #81367
    Neostubbate
    Deltagare

    Nu har jag rengjort och smörjt upp tomgångsmotorn, men problemen kvarstår. tomgången hänger sig.

    När den är kall så går tomgången ner till normalt efter några sekunder (men seeegt), och ju varmare motorn blir ju segare sjunker den tillbaka, och sen när den är uppe i normal temp så hänger den sig och sjunker inte tillbaka alls,
    och när motorn är varm är den lite segstartad och går lite ojämt på tomgången, men om jag kör och varvar lite så går den som vanligt. om jag kopplar ur tomgångsmotorn så stannar den direkt.

    Ohm mätte spjällägesgivaren och den verkar funka som den ska, men när jag öppnade “insug/förvärmnings” röret innan spjällhuset såg jag att det var grymt skitigt, rengjorde från vevhusventilationen och in till spjällhuset men ingen skillnad.

    Givaren som sitter innan spjällhuset (Temperatursensor till insug/luft) kan det vara problem med den? och kan man kolla den på nåt sätt, gör ingen skillnad om jag kopplar i eller ur den när jag har igång bilen, ska det vara så?

    Sen så tycker jag att det tar lång tid innan motorn blir varm, kan köra 3-5 mil och den vill inte riktigt gå upp i temp, kan det betyda nåt?

    #81372
    slirfeldt
    Deltagare

    Har/hade du bytt vatten temperaturgivaren? Annars skulle delar av dessa fenomen kunna bero på dåligt fungerande sådan.

    Då verkar det i alla fall som tomgångsmotorn fungerar. Osäker hur reaktionen brukar bli vid urkopplad temperatursensor..
    Men det var osedvanlig lång tid för att få värme i motorn om nu temperaturmätaren är frisk. Vet att inom någon mil från en kallstart bör motorn vara genomvarm.

    Känn där från en kallstart att kylare och dess slangar inte blir mer än max ljummen intill motorn når normal drifts temperatur och då en frisk termostat skall öppna.
    Blir kylaren så allt varmare direkt efter en kallstart kan man klart misstänka defekt termostat. Likaså brkakr det även bli väldigt dåligt med värme inne i bilen.

    #81377
    Neostubbate
    Deltagare

    ska åka in till gävle och köpa en vattentempgivare i veckan så får vi se om det blir bättre, tack för tipsen.
    annars kanske jag lämnar den hos dig…. passerar Skärplinge 2ggr om dan 🙂

    #81400
    Neostubbate
    Deltagare

    Funderar på det här med tomgången. när bilen är kall så borde väl inte vattentemp givaren påverka? och efter som detta med tomgången uppstod efter byte av luftfilter, fördelarlock, rotor och tändstift så undrar jag om det kan vara nåt annat?

    #81402
    slirfeldt
    Deltagare

    Jasså det passeras metropolen Skärplinge så ofta,,, men är väl en byhåla man snabbt passerar. 🙂

    Men uppkom dessa fenomen efter den servicen finns ju klart misstankar om att någon detalj inte verkar harmonera riktigt.
    Gällande fördelarlock och rotor vet jag av erfarenhet dessa motorer kan vara rätt kinkiga. Minns med en tidigare egen sådan modell inte gillade tex biltemas fördelarlock av någon anledning. Även om dessa så identiska ut så varierade höjden med några millimeter som räckte för att motorn skulle gå risigt.

    Annars går motorn jämt eller hackar den fortfarande och är med lite fundersam till temperaturgivarens inverkan till dessa fenomen.
    Men annars då denna hela tiden ger värden till styrboxen har den inverkan på vid kall som varm motor…

    Kunde med vara lämpligen att ta ut eventuell felkod. Vet dock inte om denna 96: a har OBD2 uttag. Men spana under ratten och dess panel om det där sitter inte sitter ett skartliknande uttag. I så fall kan vi testa att ta ut eventuell felkod. 🙂

    #81439
    Neostubbate
    Deltagare

    det satt biltema grejer innan, men köpte luftfilter, lock, rotor och stift från https://www.mister-auto.se/sv/ som hade bra priser, och katalysator från biltema. men innan servicen så gick den riktigt illa och var svårstartad när den var varm, inga problem med tomgången. så jag vete fan,, blev lite insnöad i helgen så de blev inget mekande 🙂

    #81449
    Neostubbate
    Deltagare

    Satt biltema grejer innan, nu är fördelarlock och rotorn Bosch , även bytt olja+filter, luftfilter och tändstift från https://www.mister-auto.se/sv/ , och en katalysator från biltema..
    Blev insnöad förra helgen 🙂 få se om jag hinner få tag och byta tempgivaren i helgen..

    #81611
    Neostubbate
    Deltagare

    En liten uppdatering, hade lyckats rubba kontakten till tempgivaren när jag bytte tändstiften.. går som klockan nu…..

    #81612
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är det lilla som i bland behövs för det ska ställa till det. Men bra att du till slut löste detta på ett så smidigt sätt med. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?