vw t4 -99 2.5tdi automat bygga om till manuell

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20898
    Gicko
    Deltagare

    Hej har ett problem håller på att bygga om min vw t4 -99 2.5 tdi automat till en manuell o det
    verkar som om veven är lite längre på automaten har problem att få dit svänghjuler någon som har bra kunskap om det här och vad göra går det slipa ner veven ?

    #80122
    Pele
    Deltagare

    Mig veterligt så passar manuell låda INTE direkt eftersom splinesen är olika mellan automat/manuell.
    Hur kan jag veta det? Jo, vi har pratat med Arver som säljer VW och därifrån kommer mina uppgifter.
    Sen om dom talar sanning är en annan historia.

    Men automatbussen står där den står numera eftersom vi fick det svaret.

    Pele

    #80125
    slirfeldt
    Deltagare

    Små intressant fråga,, men vet iaf ett fall dock med en sharan med 2,0 motor där det rakt av bytes från manuell till automat.
    Hittar inte direkt mer info om hur det verkligen råder med T4 men där torde en kompetent bilskrot kanske kunna svara närmare på.

    Men spinesen och axelns är annars identiska som ni kommit fram till och det verkar “bara” vara längden det är fråga om?
    Annars torde Arver vara tämligen trovärdiga i frågan,,,

    #80128
    Pele
    Deltagare

    @Peter H 76888 wrote:

    Små intressant fråga,, men vet iaf ett fall dock med en sharan med 2,0 motor där det rakt av bytes från manuell till automat.
    Hittar inte direkt mer info om hur det verkligen råder med T4 men där torde en kompetent bilskrot kanske kunna svara närmare på.

    Men spinesen och axelns är annars identiska som ni kommit fram till och det verkar “bara” vara längden det är fråga om?
    Annars torde Arver vara tämligen trovärdiga i frågan,,,

    Det stämmer bra det, just längden på axeln stämmer inte, det var väl jag som
    hade ett litet “hjärnsläpp” 🙂

    Pele

    #80129
    slirfeldt
    Deltagare

    Skulle det nu bara vara fråga om axel längden borde det då bara vara att anpassa denna för att gör sådan konvertering möjlig.
    För motorsidans ingång borde med det vara densamma oavsett lådutförande, men åter kom gärna med följd rapport om det “bara” är att korta den axeln något. 🙂

    #80136
    Puman
    Deltagare

    Det är inte så enkelt att det finns en “Passbit” på endera sidan av pinjongen?

    #80177
    Effitetaurf
    Deltagare

    Löste problemet modifierade om svänghjulet lite tog bort kanten stoppen som går mot veven så nu går den igen fast som manuell

    #80180
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo i regel i bättre fall brukar det räcka med en mindre åtgärd och kul att ni med fick till det. 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?