Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

VW Transporter 2,1i 90:a går på 2 cylindrar ibland

Startad av veztra · 2008-05-13 · 5 svar

veztraTrådstart
Ibland startar den med bara 2 cylindrar, väntar en stund och provar igen startar den på alla 4:a. Väldigt olika väntetider 1 minut eller i värsta fall 50 min.
Väldigt sällan händer det att den helt plötsligt under gång går över till 2 cylindrar, men det har hänt.

För 3 månader sen hände det kanske 1 av 10 starter, nu 5 av 10.

Har bytt tändspole, rotor, fördelare, stift och tändkablage, den får ordentligt med bensin fram till spridarna. Provat en annan luftmassemätare (luftmängdsmätare?).

Tändmodulen kostar nu 1000 pix så jag är inte sugen på att köpa en bara för att prova, kan man mäta upp den?

Eller är det någon som har en liten magkänsla på var felet kan finnas.
Felsökningen är i princip omöjlig, ofta när det händer står man taskigt till (kärringstopp i rödljus är roligt) man hinner inte få fram verktyg och öppna luckan så startar den ordentligt, eller så står man utan verktyg och den spottar en i ansiktet.

Jag tycker den borde känna sig nöjd nu när jag smaskade på med flong nya C-däck och en vårtvätt, men icke....
t-man
Att tillägga, det är dom 2 cylindrarna på höger sida om man står bakom bilen som spökar.
t-man
Nu har jag kastat i ett bättre batteri, det gamla verkade lite segt.
Så dålig ström till elektroniken kan vi utesluta oxå.

Ingen som har en susning om hur man checkar tändningsmodulen?
slirfeldt
Med tanke på att du bytt det mesta i övrigt utan vidare förbättringar så kan det röra sig om defekt tändmodul och dessa är vad jag känner till svåra att själv kontrollera, men en bilelektrisk firma kan i så fall kontrollmäta en sådan.

Annars tar vid en snabbkoll tar MECA 662:- för en sådan tändmodul och det framgår inte, men biltemas motsvarande ser ut att överenstämma med den som skall passa 2,1 -90 och deras går lös på 199:-
t-man
@Peter H 31848 wrote:
Med tanke på att du bytt det mesta i övrigt utan vidare förbättringar så kan det röra sig om defekt tändmodul och dessa är vad jag känner till svåra att själv kontrollera, men en bilelektrisk firma kan i så fall kontrollmäta en sådan.

Annars tar vid en snabbkoll tar MECA 662:- för en sådan tändmodul och det framgår inte, men biltemas motsvarande ser ut att överenstämma med den som skall passa 2,1 -90 och deras går lös på 199:-


Det bilelektriska företaget ville ha 200 pix för att mäta upp den, visserligen har han oxå barn att köpa bröd till, jag åker till biltema imorgon.

Håller ni tummarna?! :)
slirfeldt
Jo men det var ändå humant slant för det jobbet,, men men klart att vi håller tummarna ändå,,, och åter kom självklart med eventuella rapporter. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil