VW Transporter -92, Ingen gnista…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20999
    folkvagn
    Deltagare

    Köpte en Transporter pick up i vintras och är sjukt nöjd. Gått jätte bra hela vintern, men nu
    när det började bli lite varmt så vill den rycka ganska mycket. Jag fick tips om att det var
    Motortempgivaren eller bränslefiltret, så jag bytte det utan framgång…

    Bilen går ganska bra när motorn är kall, så fort det börjar bli varmt i motorn så rycker den vid jämna
    hastigheter tills den bara ryckte och stannade

    Har läst mig till att det kan vara hallgivaren?

    Att tillägga så är det motorkod AAF. Finns ju inte att uppbringa en gammal fördelare för att prova…
    Hittat en fördelare med motorkod ACU passar den eller är det nått som skiljer?
    Eller går det att bara byta hallgivaren, om det nu är den? Hittat en utbytes givare till ACU givetvis.

    Några tips och svar på detta skulle verkligen uppskattas. Man kan ju bara inte vara utan en
    TRANSPORTER!! =)

    #80250
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo just vid dessa fenomen och motorer är det mycket vanligt med just defekt hallgivare och på den egna motsvarande caravellen. Kunde jag mot slutet till och med se på temperaturmätare när motorn skulle tvätklippa tändströmmen, till den då ryckte mer och mer ju varmare motorn blev.

    Där var enda orsaken sliten hallgivare där brukar man med död motor då kunna kontrollera att hallgivare ger pulsande spänning från dess mittre kontakt på fördelaren samtidigt som någon kör med startmotorn.
    Lyft även på fördelarlocket och känn om det med luktar typ bränd elektronik som än mer stärker den teorin.
    Ser med fördelarlock med rotor risiga ut så provbyt dessa först och se om det hjälper upp situationen.

    Visar det sig nu vara hallgivaren så är dessa generellt separat utbyttbara med lite mekande till att man ersätter fördelaren med en bättre begagnad dito.
    Där jag har för mig att dessa uppgivna skall passa, sådan lös hallgivare finns annars oss bilelektrisk firma och är lite micklande att byta men är fullt möjligt.

    #62549
    DexReonIntego
    Deltagare

    Tack så mkt för svaret. Fördelarlocket ser ju ganska bra ut, och tändkablarna och locket va ganska nytt när jag köpte den

    Jag har lämnat in den på verkasta nu och bör väl få ett svar därifrån imorgon. När de finns så lite reservdelar att hitta till den så. Blir nog billigare att lämna in den på felsökning än att börja leta och byta själv…:-)

    Menar du att de passar med en fördelare från en transporter med ACU?? Skulle vara kanon.
    Skriver ett resultat från felsökningen. Han trodde att det va varvtalsensorn som gett upp?

    #59195
    slirfeldt
    Deltagare

    Vet at tdessa motorer är tämligen känsliga med just fördelarlocket där även ett nytt piratdito inte funkade med egna caravellen med samma motor, fattades någon millimeter i diameter och det räckte för den motorn…
    Men såg även dess kontaktytor fräscha ut? (under fördelarlock som rotor). Jo det är sant att det är lätt att hamna i “byta friska grejor karusellen” vid dylika felsökningar och dessvärre står dom flesta verkstäder inför samma fenomen trots felkoder osv, som sällan iaf för dessa äldre bilar sällan fungerar fullt ut.

    Enlligt det jag fått fram ska denna dessa fördelare passa mellan… Mycket möjligt att det är vevaxellägas givaren som är kaputt. Men åtekom gärna med slutrapport.

    #58560
    DexReonIntego
    Deltagare

    Nu går bilen igen!!
    Det var tändspolen som var sprucken och ful.

    Mekanikern sa att det var en vanlig sjuka på dom här. Att tändspolen spricker och när motorn blir varm så spricker den mer och skickar gnistan lite överallt =). Tills den har spruckit färdigt.
    Han tyckte att det såg bara bra ut inne i fördelaren (locket och rotorn).

    Men den rycker lite grann fortfarande, undrar om det kan vara vakum i tanken, för när jag tar bort tanklocket så pyser det.
    Sitter det nått avluftningsfilter på tanken? Eller kan det vara nått annat?

    #57391
    slirfeldt
    Deltagare

    Tänkte ta upp just tändspole/modul som nästa steg som helt klart är en klassiker på dessa där även jag råkade ut för på egna dåvarande caravellen.

    Ett visst vakum ska det finnas i en tank med fullt fungerande tankventilation men det får inte vara ett jättesug då man lossar tanklocket, men pröva en tid med att köra med tanklocket lite löst påskruvat om det ger ryckfriare gång.

    Men dessa ryckande förekommer dessa både vid kall som varm motor?
    Går motorn annars bra som kall med att ryckigheten tilltar med varmare motor har jag erfarenheter av att det kan bero på hallgivaren,,,

    #56604
    DexReonIntego
    Deltagare

    Hallå igen.

    Idag va jag till stan och hade 1/2 tank kanske, och började rycka som tusan. Jag lossade på tanklocket och det var ett grymt sug… Körde utan tanklock helt och en helt klart ryckfriare gång. Men inte helt ryckfri?

    En annan sak är väl att jag fick ju tips om att det var Motor tempgivaren som var kass tidigare… Att tillägga till den gissningen var att motortempen på intsrumenteteringen aldrig vart högre än ca 80grader. Så jag köpte en ny givare. Plockade lös den gamla och den var inte vacker, geggig och så. Men nu får jag inte upp tempen mer än ca 70grader??
    Visst ska den ligga kring 90grader?
    Kan det vara fel givare eller?
    Kan det ha nått att göra med ryckningarna?

    Bara nationaldagen är över så ska jag ringa på skroten, dom hade en Transporter 2,5l bensin -98 med hela fördelaren.

    Och på frågan om fördelarlock, rotor och tändkablar så är det ju biltemas grejer… kanske kan vara läge att byta det oxå?
    Kan ju vara som du sa att det fattas lite på rotorn.

    #56605
    slirfeldt
    Deltagare

    Svårt att säga hur mycket vakum som är okey och om det var detta som delvis var orsaken även om symtomen blev till det bättre så kan man där borra ett litet hål i tanklocket.

    Har för för mig att det är dubbelfunktions givare för temperaturen på dessa som säkerligen är den rätta du monterat men att det är så att termostaten är defekt.
    Där motorn så går för kall och med ryckigheten blir ett faktium detta brukar märkas att kylaren genast blir allt varmare, efter en kallstart där den bör bli riktigt varm strax innan motorn nått drifts temperatur runt dom 90 graderna och termostaten öpnnat helt.

    Gällande tändprylarna som just rotor fördelare hade jag en del tändproblem med just eftermarknads fördelarlock som rotor med egna caravellen med just denna motor, testade flertalet sådana tills det blev ett original diton och det fungerade!

    #43303
    DexReonIntego
    Deltagare

    Äntligen! =)

    Nu rullar bilen igen. Peppar peppar.

    Jag har ett låsbart tanklock, så jag tog bort fjädern så det inte blir lika tätt.
    Sen for jag på Biltema och köpte nytt fördelarlock och rotor…orkade inte lägga ut 500kr på Meca.
    Bytte termostat, den gamla öppnade vid ca 93grader. Kokade den i kastrull med stektermometer. Kände mig lite som Bosse bildoktorn =)
    Satte tillbaka den gamla Motortemp givaren.
    Sprayde in 5-56 i tomgångsmotorn…kollade runt lite kring toppen och insuget och där såg jag ju att LMM inte satt som den skulle, tog bort och rengjorde den, tryckte den på plats.

    Nu har jag inga ryckningar vid jämn gas och den går mycket stabilare på tomgång! Tidigare så gick den väldigt ojämnt på tomgång vid varm motor.
    Så hoppas verkligen att drömbilen håller ett tag. =)

    Tack för all hjälp! Verkligt bra forum, med seriösa svar!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?